Hur tar vi reda på behovet av ny kunskap?

Skolforskningsinstitutets arbete ska utgå från förskollärarnas, lärarnas och skolledarnas behov och institutets olika studier och rapporter ska upp­fattas som nyttiga och användbara av de verksamma inom skolväsendet.

Skolforskningsinstitutet arbetar på flera sätt för att få känne­dom om de verksamma förskollärarnas, lärarnas och skolledar­nas behov. Skolforsknings­nämnden är det organ som bland annat beslutar om vilka systematiska kunskapsöversikter som myndigheten ska göra. I nämnden ingår företrädare för verksamma inom skolväsendet. Skolforsknings­nämndens ledamöter utses av regeringen.

Skolforskningsinstitutet samverkar med en rad myndig­heter och organisationer, bland annat för att ta del av deras erfaren­heter av skolans behov. Det handlar bland annat om

  • Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund och Skolledarna
  • Sveriges elevkårer och Sveriges elevråd (SVEA)
  • Sveriges kommuner och landsting
  • Friskolornas riksförbund
  • Idéeburna skolors riksförbund
  • Riksföreningen Waldorfförskolornas samråd
  • Waldorffederationen
  • lärarutbildningar
  • nationella ämnescentra
  • Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Skolforskningsinstitutet deltar så långt det är möjligt i nationella och regionala kon­ferenser där förskollärare, lärare och skolledare samlas.