Inriktning för årets utlysning av forskningsbidrag
Metoder och arbetssätt för undervisningens planering, genomförande och utvärdering som bidrar till barns och elevers utveckling och lärande.
Årets inriktning innebär ingen särskild avgränsning eller profilering inom ramen för Skolforskningsinstitutets forskningsprofil, då nämnden bedömer att det viktigaste än så länge är att etablera denna profil. På sikt kommer institutets arbete med att genomföra forskningssammanställningar, till exempel systematiska översikter, bidra med underlag för att identifiera så kallade kunskapsluckor som vissa år kan komma att föranleda mer riktade utlysningar.
Skolforskningsinstitutets forskningsprofil
Praktiknära skolforskning kan röra många olika områden inom förskolans och skolans verksamhet. Det som specifikt ska karaktärisera den forskning som Skolforskningsinstitutet finansierar är dock att den ska utgå från de behov, utmaningar och frågeställningar som förskolans och skolans verksamma möter i anslutning till undervisningen. Den praktiknära skolforskningen kännetecknas alltså av ett kunskapsintresse som i första hand avser att bidra med kunskap om hur undervisningen kan utvecklas och förbättras, i syfte att främja barns och elevers utveckling och lärande.
Kärnan i den forskning som institutet finansierar är att den ska vara både professionsrelevant, dvs. vara angelägen och användbar för skolans verksamma, och hålla hög vetenskaplig kvalitet.
Praktiknära skolforskning innebär i institutets mening forskning för och med förskollärare, lärare och andra verksamma i förskolan och skolan. Institutet har därför som krav att forskningen bedrivs i förskolan eller skolan, och i direkt anslutning till undervisningen. Vi ser också positivt på att förskollärare, lärare eller andra verksamma inom förskolan eller skolan ingår i forskarlaget.
Skolforskningsinstitutet ställer samma krav på hög vetenskaplig kvalitet som andra forskningsråd.
Årets utlysning via Prisma
Skolforskningsinstitutets utlysning 2018 görs via Prisma. Vi uppmanar alla att i god tid registrera sina profiler i Prisma. Det gäller även för medsökande i projekten.
Beredning
Beredningen av en ansökan till Skolforskningsinstitutet sker i två steg:
- Kontroll av formella krav och redovisning av deltagande förskolor eller skolor.
- Bedömning av ansökans kvalitet.
I steg 1 kontrolleras ansökan med avseende på dels de formella krav som ställs, dels att det är dokumenterat att projektet ska bedrivas i anslutning till en eller flera förskolor eller skolor.
Formella krav
De formella krav som ställs på ansökan är
- att ansökan kommit in i tid och är fullständigt ifylld i enlighet med anvisningarna
- att huvudsökanden/projektledaren är disputerad och kommer vara anställd av godkänd medelsförvaltare vid projektstart
- att ansökan är signerad av både huvudsökande och medelsförvaltaren i Prisma, som en bekräftelse på att de villkor som framgår i Prisma är uppfyllda
- att huvudsökanden/projektledaren inte redan har finansiering från institutet
- att huvudsökanden/projektledaren inte redan har ansökt om bidrag i 2018 års utlysning
- att ansökan inte uppenbart avviker från den aktuella utlysningens inriktning.
Deltagande förskolor eller skolor
Projektet ska bedrivas i direkt anslutning till undervisning[1] i förskolan eller skolan[2]. I steg 1 kontrolleras därför
- att det ansökan redovisar vid vilka förskolor eller skolor som forskningen ska bedrivas
- att det finns avsiktsförklaringar eller avtal med involverade förskolor/skolor som visar på projektets förankring på den eller de förskolor/skolor där projektet ska bedrivas. Dessa ska vara undertecknade av förskolechef/rektor.
Steg 2 innefattar granskning och bedömning av följande områden:
- Projektets vetenskapliga kvalitet.
- Projektets relevans.
- Projektets genomförbarhet, inklusive sökandens kompetens.
- Planer för publicering, kunskapsdelning och eventuell implementering av projektresultat.
- Genus och mångfaldsperspektiv när dessa är relevanta för projektets frågeställningar.
- Etiska aspekter.
[1] Institutet använder begreppet ”i direkt anslutning till undervisningen” för att bredda inriktningen något utöver begreppet ”klassrumsforskning”.
[2] Skolväsendet omfattar enligt 1 kap. 1 § skollagen (2010:800) skolformerna förskola, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning, och särskild utbildning för vuxna. I skolväsendet ingår också fritidshem som kompletterar utbildningen i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan och vissa särskilda utbildningsformer.
Krav på sökande
Huvudsökande/projektledare måste ha avlagt doktorsexamen vid det datum då ansökan lämnas in samt, om bidrag beviljas, vara anställd hos godkänd medelsförvaltare med minst 20 procent när projektet startar.
Budgetfrågor
Skolforskningsinstitutet följer i 2018 års utlysning UVK:s modell genom att låta det maximala beloppet som går att söka för ett projekt vara 1,5 miljoner kronor per år i medeltal. Det vill säga maximalt totalt 4,5 miljoner kronor (inklusive indirekta kostnader) för en treårsperiod.
I ansökan ska det framgå om huvudsökande/projektledaren har sökt eller kommer att söka annan finansiering för projektet – eller redan blivit beviljad medel från annan finansiär.
Preliminär tidsplan
- Utlysningen öppnade 14 mars kl. 14.00.
- Utlysningen stängde 9 maj kl. 14.00.
- Beslut om vilka som beviljas bidrag kommer att fattas i slutet av oktober.
- Besluten kommer att kommuniceras i början av november.
Godkänd medelsförvaltare
Den som söker forskningsbidrag från Skolforskningsinstitutet måste ha en godkänd medelsförvaltare, annars avvisas ansökan utan vidare granskning. Om medelsförvaltaren inte redan är godkänd bör en ansökan om att bli godkänd göras snarast.
Läs mer under fliken Medelsförvaltare
Finansierade projekt 2016–2017
Finansierade forskningsprojekt 2016
Finansierade forskningsprojekt 2017