Övergripande syfte
Denna översikt har som övergripande mål att ge lärare vetenskapligt stöd kring utformandet av undervisning i moderna språk som får elever att lära sig kommunicera muntligt på målspråket. Den preliminära frågeställningen lyder:
- Vad kännetecknar undervisning som främjar muntlig kommunikation på ett främmande språk?
Bakgrund
Det finns många fördelar med att lära sig flera språk. Det kan vara till nytta för studier, arbetsliv, i sociala sammanhang, men också för att ge olika perspektiv på omvärlden (Skolverket, 2022). Senast i årskurs 6 i svensk skola är det dags för elevernas språkval, inför språkundervisningen. I Skolinspektionens granskning från 2021, uppmärksammas brister inom undervisningen i moderna språk (Skolinspektionen, 2022). I rapporten beskrivs bland annat att målspråket används för lite i undervisningen. Eleverna ges enligt granskningen få möjligheter att öva sig i att uppfatta och tala målspråket under lektionerna.
Vi bedömer att det finns ett behov av att sammanställa studier av lärares metoder och arbetssätt som främjar elevers muntliga kommunikation i moderna språk.
Nuläge i projektet
Arbetet med systematiska forskningssammanställningar går över tid genom flera faser, från inventering av lärares och förskollärares behov av kunskap från forskningen fram till resultat och slutsatser. Figuren visar i vilken fas detta projekt är i. Läs mer om vår metod på vår webbplats Skolforskningsportalen.
Projektgrupp
Externa forskare
Från Skolforskningsinstitutet
Alva Appelgren, fil.dr, projektledare
Elín Hafsteinsdóttir, fil.dr, biträdande projektledare
Lisa Jonsson, informationsspecialist
Catarina Melin, projektassistent