Publicerade systematiska översikter

Skolforskningsinstitutet arbetar parallellt med flera systematiska översikter. När vi publicerar en systematisk översikt finns den att läsa här på webbplatsen. Den går även att beställa i tryckt format.

Publicerade översikter finns att hämta i fulltext i pdf-format på webbplatsen. Det finns även ett informationsblad och en sammanfattning av forskningsresultat att hämta. På webbplatsen finns även översiktens bilagor publicerade.

Under 2017 lanserade vi de två första översikterna: Klassrumsdialog i matematikundervisningen – matematiska samtal i helklass i grundskolan och Digitala lärresurser i matematikundervisningen. Den senare är publicerad i två delrapporter, en för förskolan och en för grund- och gymnasieskolan.

2018 lanserades ytterligare två översikter: Feedback i skrivundervisningen och Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet – med fokus naturvetenskap. I februari 2019 presenterade vi en översikt riktad till förskolan, Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor, och i april översikten Läsförståelse och undervisning om lässtrategier.