![]() Informationsblad (pdf) | ![]() Sammanfattning (pdf) | ![]() Fulltext (pdf) |
Bilaga 1: Litteratursökning, kritiskt tänkande (pdf)
Bilaga 2: Bedömningsstöd, kritiskt tänkande (pdf)
De huvudsakliga resultaten
Denna systematiska översikt svarar på frågeställningen:
Hur kan undervisning utformas för att stärka elevers kritiska tänkande och källkritik inom samhällskunskap?
Översiktens resultat beskriver hur undervisningens utformning påverkar elevers lärande och deras möjligheter att utveckla olika förmågor.
Undervisningens utformning
De studier som ingår i översikten visar att det finns olika sätt att utforma undervisning i samhällskunskap med syfte att stärka elevers kritiska tänkande. I översikten står tre typer av undervisning i fokus:
- diskussionsbaserad undervisning
- textbaserad undervisning
- multimediabaserad undervisning.
Elevers lärande
För att lära sig att tänka kritiskt i samhällskunskap behöver elever både tillägna sig ämneskunskaper och utveckla ett antal förmågor i relation till dem. I de studier som ingår i översikten undersöks hur undervisningens utformning kan påverka elevers lärande och möjligheter att utveckla de förmågor som ingår i kritiskt tänkande.
Källkritisk förmåga
Källkritisk förmåga inom samhällskunskap innebär att kunna tolka, granska och värdera olika typer av information om samhällsfrågor.
Analytisk förmåga
Analytisk förmåga inom samhällskunskap innebär att kunna urskilja och förstå olika perspektiv, konsekvenser och samband i samhällsfrågor.
Självreflekterande förmåga
Självreflekterande förmåga inom samhällskunskap innebär att kunna urskilja, utveckla och ifrågasätta bedömningar och slutsatser om samhällsfrågor.
Argumentationsförmåga
Argumentationsförmåga inom samhällskunskap innebär att kunna använda och förklara information, analyser och argument i resonemang om samhällsfrågor.
Viktiga aspekter i undervisningen
I den forskning som ingår i översikten beskrivs några särskilt viktiga aspekter av undervisningen som har betydelse för elevers lärande av kritiskt tänkande i samhällskunskap:
- lärarledning
- ett väl valt innehåll
- stödstrukturer.
Projektgrupp
Externa forskare
- Cecilia Arensmeier, fil.dr, docent i statskunskap, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet (extern forskare)
- Thomas Nygren, fil.dr, docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, Umeå universitet, och universitetslektor i didaktik, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet (extern forskare)
Från Skolforskningsinstitutet
- Pontus Wallin, fil.dr, projektledare
- Ilana Manneh, fil.dr, biträdande projektledare (2020)
- Linda Ekström, fil.dr, biträdande projektledare (2019)
- Lisa Jonsson, informationsspecialist (2020)
- Aiko Nakano Hylander, fil.dr, informationsspecialist (2019–2020)
- Catarina Melin, projektassistent (2020)
- Maria Bergman, projektassistent (2019–2020)
Beställ
Beställ din översikt som en tryckt bok kostnadsfritt via länken nedan. Om du behöver fler än 9 ex, mejla din beställning till info@skolfi.se.
Kritiskt tänkande och källkritik – undervisning i samhällskunskap
Diskussionsfrågor
På Skolforskningsportalen finns förslag på diskussionsfrågor som är tänkta att ge lärarlaget stöd i att skapa förståelse för översiktens resultat och slutsatser i relation till den egna undervisningspraktiken. I anslutning till respektive fråga finns rekommenderade läsanvisningar till de avsnitt i rapporten som berör diskussionsfrågan på ett djupare plan.
För mer information
Mejla din fråga till: info@skolfi.se
Pontus Wallin, fil.dr
Forskare/projektledare
pontus.wallin@skolfi.se