Ett rikt språk är en förutsättning för lärande, men också för delaktighet och social inkludering. Med den här rapporten vill vi bidra till att synliggöra arbetssätt och insatser i förskola och förskoleklass som i forskning visat sig kunna främja och stödja språk-, läs- och skrivutveckling för barn med ett annat modersmål än svenska, samtidigt som deras sociala inkludering står i fokus.
Forskning pekar på vikten av språkutvecklande insatser redan i tidig ålder då språket grundläggs. I rapporten sammanställer vi resultat från två kartläggande forskningsöversikter och fem kompletterande översikter, som tillsammans ger en bild av språkutvecklande arbetssätt och insatser för barn med ett annat modersmål än majoritetsspråket.
Resultat och slutsatser från forskningsöversikterna presenteras under sex avsnitt:
- Flerspråkiga och flerkulturella principer.
- Dialogiska principer.
- Formella och informella lärsituationer.
- Ordförråd.
- Begynnande läs- och skrivförmågor.
- Språkstörningar.
Rapporten riktar sig till personal i förskola och förskoleklass, och till andra verksamma vars arbete syftar till att utbildning och undervisning i tidig ålder ska hålla hög kvalitet och där alla barn och elever får den undervisning och det stöd de behöver.
Skolforskningsinstitutet, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har fått i uppdrag av regeringen att ta fram kunskapssammanställningar inom områdena elevhälsa och stöd. Syftet med uppdraget är att bidra till att förbättra verksammas möjligheter att välja effektiva arbetssätt och insatser, i syfte att elever ska nå utbildningens mål.
Läs rapporten i fulltext.
Bilaga 1. Litteratursökning
Bilaga 2. Tabell över ingående forskningsöversikter
På skolforskningsportalen.se kan man läsa mer om våra forskningssammanställningar.