Informationsblad jämställdhetsarbete (pdf) |
Sammanfattning jämställdhetsarbete (pdf) |
Aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen (pdf) |
Beställ en tryckt forskningssammanställning kostnadsfritt längst ner på denna sida.
Översiktens syfte är att sammanställa praktiknära skolforskning om hur undervisningen kan utformas för att främja jämställdhet mellan könen och utmana begränsande könsmönster. Ambitionen är att visa på möjligheter att utveckla jämställdhetsarbetet på ett aktivt och medvetet sätt.
Översikten svarar på frågeställningen:
Hur kan undervisningen utformas för att bidra till att alla elever – oavsett könstillhörighet – får lika möjligheter och villkor för lärande och utveckling?
Aktivt och medvetet jämställdhetsarbete
Studierna som ingår i översikten visar att oavsett om undervisningen bygger på diskussioner, arbete med olika material eller ändrat ämnesinnehåll och upplägg, kan ett medvetet och genomtänkt jämställdhetsarbete i undervisningen främja alla elevers lärande.
Resultaten redovisas i fyra teman med fokus på undervisningens utformning:
- Ge eleverna möjlighet att granska könsstereotyper.
- Vidga elevernas intressen och kunskaper.
- Stärka elevernas självbild och självförtroende.
- Skapa strukturer för elevernas arbetsprocess.
Inledningsvis identifierades två generella drag i studierna: 1) att minska könsskillnader vad gäller intresse, motivation eller prestation, och 2) att utmana stereotypa föreställningar om kön. Studier som fokuserar på att minska könsskillnader i intresse, motivation eller prestation utgår oftast från ett specifikt skolämne där det finns en skillnad mellan flickor och pojkar. Oberoende av om studierna syftar till att öka flickors intresse och motivation eller pojkars skolresultat, visar översikten att ett aktivt och genomtänkt jämställdhetsarbete kan främja alla elevers lärande.
Studier som fokuserar på att utmana könsstereotyper tar sin utgångspunkt i att könsskillnader skapas och upprätthålls av stereotypa normer i skolan och i samhället. Att diskutera könsstereotyper kan öppna upp för samtal där läraren inspirerar eleverna så att de kan ifrågasätta sina egna och andras tankar och föreställningar om kön, och bidra till nya föreställningar.
Projektgrupp
Externa forskare
Helena Hill, docent, Institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola
Fredrik Zimmerman, lektor, Institutionen för pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås
Från Skolforskningsinstitutet
Ilana Manneh, fil.dr (projektledare)
Alf Sjöblom, fil.dr (biträdande projektledare)
Eva Bergman (informationsspecialist)
Catarina Melin (projektassistent)
Diskussionsfrågor
På Skolforskningsportalen finns bland annat diskussionsfrågor som är tänkta att ge arbetslaget stöd i att skapa förståelse för kartläggningens resultat i relation till den egna undervisningspraktiken.
Beställ
Beställ din översikt som en tryckt bok kostnadsfritt via länken nedan. Om du behöver fler än 9 ex, mejla din beställning till info@skolfi.se.
Aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen