Informationsblad (pdf) |
Sammanfattning (pdf) |
Fulltext (pdf) |
Bilaga 1. Litteratursökning, främja studiero (pdf)
Bilaga 2. Bedömningsstöd, främja studiero (pdf)
Bilaga 3. Tabell över inkluderade översikter, främja studiero (pdf)
Beställ en tryckt översikt kostnadsfritt längst ner på denna sida.
Denna metaöversikt sammanställer översikter som analyserat forskning om hur lärare kan arbeta för att främja studiero i klassrummet. Arbetet med att främja studiero är en del av att skapa förutsättningar för elevers utveckling och lärande. Lärares arbete i klassrummet beskrivs ofta som ett ledarskap i klassrummet och fokus i metaöversikten är på arbetssätt som är inte är bundna till ett visst undervisningsämne. Metaöversikten avser att besvara följande forskningsfråga:
Vad kännetecknar lärares ledarskap som främjar studiero i klassrummet?
Fokus är på läraren men det betyder inte att vi anser att läraren ensam är ansvarig för att det ska bli studiero, utan att vi velat fokusera på det som läraren kan göra i klassrummet. Vår utgångspunkt för den här metaöversikten är att arbetet med att främja studiero är en integrerad del av att vara lärare, och att ökad kunskap om vad som kan främja studiero kan stödja lärare i det arbetet.
Huvudsakliga resultat
Främjande av studiero i klassrummet är en komplex uppgift som kräver ett aktivt ledarskap av läraren och som innefattar både proaktiva och reaktiva arbetssätt. Resultaten från de ingående översikterna har sammanställts i sex teman som tillsammans ger en övergripande bild av vad som kännetecknar lärares ledarskap som främjar studiero. Dessa presenteras under sex rubriker.
- Lära känna eleverna och skapa positiva relationer
- Välja och anpassa arbetssätt utifrån elevernas behov
- Förebygga genom tydliga förväntningar och struktur
- Aktivera eleverna och göra dem delaktiga
- Stödja och möta beteenden
- Utvärdera utifrån observationer
Lärares aktiva ledarskap i klassrummet
Genom att aktivt arbeta med att utveckla klassrumsmiljön och sina egna arbetssätt kan lärare förbättra studieron i klassrummet. För att arbetet med att främja studiero ska bli effektivt och nå alla elever behöver det också anpassas till behoven hos de enskilda eleverna och till elevgruppen som helhet. I ett sådant arbete för att främja studiero ingår flera delar som kan illustreras i figuren.
Projektgrupp
Externa forskare
Annika Lilja, fil.dr, universitetslektor vid Göteborgs universitet
Marcus Samuelsson, fil.dr, professor vid Högskolan Väst och Linköpings universitet
Från Skolforskningsinstitutet
Elín Hafsteinsdóttir, fil.dr, projektledare
Alva Appelgren, fil.dr, biträdande projektledare
Eva Bergman, informationsspecialist
Maria Bergman (projektassistent 2019–2020)
Catarina Melin (projektassistent 2020–2021)
Diskussionsfrågor
På Skolforskningsportalen finns diskussionsfrågor som är tänkta att ge arbetslaget stöd i att skapa förståelse för översiktens resultat och slutsatser i relation till den egna undervisningspraktiken.
Beställ
Beställ din översikt som en tryckt bok kostnadsfritt via länken nedan. Om du behöver fler än 9 ex, mejla din beställning till info@skolfi.se.
Främja studiero i klassrummet – lärares ledarskap