Hoppa till huvudinnehåll

På skolfi.se används webbkakor (cookies) för att mäta besöksstatistik. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Jag förstår
Skolforskningsinstitutet
  • Om oss
  • Skolforskningsportalen
  • Other languages
    • Davvisámegiella
    • English
    • Jiddisch
    • Meänkieli
    • Romani arli
    • Suomi
  • Hjälpmedel
    • Lyssna på webbplatsen
    • Lättläst
    • Teckenspråk
  • Start
    • Forskningssammanställningar
      • Publicerade systematiska översikter
        • Kritiskt tänkande och källkritik
        • En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa
        • Laborationer i naturvetenskapsundervisningen
        • Individanpassad vuxenutbildning
        • Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
        • Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor
        • Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet
        • Feedback i skrivundervisningen
        • Digitala lärresurser i matematikundervisningen
        • Klassrumsdialog i matematikundervisningen
        • Beställ böcker
      • Pågående systematiska översikter
        • Lek och utforskande i förskolans undervisning inom kunskapsområdet naturvetenskap
        • Lärares ledarskap för att främja studiero i klassrummet
        • Meningsfull fritid för elevers utveckling och lärande i fritidshem
      • Arbetsgången för Skolforskningsinstitutets systematiska översikter
      • Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar
        • Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel
        • Att lära på avstånd
        • Lärarens roll när elever arbetar undersökande
        • Effekter av lärares vägledning när elever gör undersökningar – naturvetenskap och matematik
      • Skolforskningsinstitutet fördjupar
        • Hur ska man veta vad forskningen säger?
      • Utveckla undervisningen med stöd av systematiska översikter
      • Vilka forskningssammanställningar saknar du?
      • Nyckelbegrepp
      • Lärarnätverk
      • Hur kan man använda forskningsöversikter i undervisningen?
      • Försöksverksamheten
        • Morten Sager om samarbetet med Skolforskningsinstitutet
      • Försöksverksamhetens första omgång 2016–2017
      • Informationskällor för forskningsbaserad undervisning
      • Internationell utblick
    • Forskningsfinansiering
      • Utlysning av forskningsbidrag 2021 – ordinarie utlysning
      • Extra utlysning av forskningsbidrag 2021
      • Forskningsprofil
      • Finansierade forskningsprojekt 2020
        • Undervisning av matematisk kommunikation
        • Gruppdiskussioners effekt på elevers lärande i matematik och naturvetenskap
        • GÄCKA
        • Hur kan samspel mellan språk, symboler, bilder och animeringar stötta elevers lärande av matematiska begrepp?
      • Finansierade forskningsprojekt 2019
        • Funktionellt skrivande i tidiga skolår (FEAST): undervisning, bedömning och professionell utveckling
        • Undervisning som stödjer elevers kreativa problemlösning i matematik
        • Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller
        • Grundläggande litteracitetsundervisning inom sfi
      • Finansierade forskningsprojekt 2018
        • En, två, tre, va’ betyder de’? – Toddlares taluppfattning och hur man grundlägger räknefärdigheter i förskolan
        • 21 århundradets läskompetenser för 21 århundradets Sverige
        • Se eller räkna? Elevers räknestrategier i addition och subtraktion med tiotalsövergång
        • Hur lära sig att tänka kritiskt i samhällskunskap?
        • Undervisning för och lärande av handlingskompetens i utbildning om antibiotikaresistens
        • Att skärpa den etiska blicken och rösten
        • Lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd
      • Finansierade forskningsprojekt 2017
        • Att utveckla undervisningen och förbättra lärandet genom klassrumsledarskap, klassrumsklimat och skolklimat
        • DigiTaktik
        • Konsten att lära sig svetsa
        • RiskEdu II
          • Lärarnas betydelse i den praktiknära didaktiska forskningen
        • Undervisning för hållbar utveckling – en longitudinell implementeringsstudie
      • Finansierade forskningsprojekt 2016
        • Digitala verktyg för att förstärka matematik-undervisningen
        • Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang …
        • Förskolan – en aktör för att skapa möjligheter och möten för nyanlända barn
        • Kan effektivare samspel i klassrummet förbättra språkutvecklingen?
        • Lärande i och av lek
        • Nytt lärande genom animerad kemi
        • SO-undervisning på solidare vetenskaplig grund ..
      • Medelsförvaltare
      • Stängda utlysningar
        • Utlysning av forskningsbidrag 2020
          • Vanliga frågor och svar 2020
        • Utlysning av forskningsbidrag 2019
        • Utlysning av forskningsbidrag 2018
        • Utlysning av forskningsbidrag 2017
        • Utlysning av forskningsbidrag 2016
      • Praktiknära skolforskning, symposium 16 oktober 2019
      • Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik
    • Podd
    • Pressrum
      • Om oss
        • Uppdrag
        • Organisation
          • Skolforskningsnämnden
          • Vetenskapliga rådet
        • Årsredovisningar
        • Remissvar och övriga skrivelser
        • Utvärderingar och uppföljningar
        • Hur tar vi reda på behovet av ny kunskap?
        • Lediga tjänster
          • Status för rekrytering
          • Hur man överklagar beslut
        • Integritetspolicy
        • Etik och jäv
        • Kontakt
          • Medarbetare
    • Skolforskningsportalen
    • Other languages
      • Davvisámegiella
      • English
        • Research summaries
          • Classroom dialogue in mathematics education
        • Research funding
          • Vanliga frågor och svar 2020
      • Jiddisch
      • Meänkieli
      • Romani arli
      • Suomi
    • Hjälpmedel
      • Lyssna på webbplatsen
      • Lättläst
      • Teckenspråk
Startsida Skolforskningsinstitutet

Twitter

Facebook

LinkedIn

Youtube

Kontakt

Besöksadress:
Hemvärnsgatan 15, Solna strand

Postadress:
Box 1009, 171 21 Solna

Telefon:
08-523 29 800

E-post:
info@skolfi.se

DIREKTLÄNKAR

  • Forskningssammanställningar
  • Systematiska översikter
  • Forskningsfinansiering
  • Forskningsprofil
  • Om webbplatsen
  • Skolforskningsportalen

Skolmyndigheter

  • Skolverket
  • Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Skolinspektionen
  • Sameskolstyrelsen