Hoppa till huvudinnehåll
Skolforskningsinstitutet
  • Om oss
  • Skolforskningsportalen
  • Other languages
    • Davvisámegiella
    • English
    • Jiddisch
    • Meänkieli
    • Romani arli
    • Suomi
  • Hjälpmedel
    • Lyssna på webbplatsen
    • Lättläst
    • Teckenspråk
  • Start
    • Forskningssammanställningar
      • Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund
      • Systematiska forskningssammanställningar
        • Beställ böcker
      • Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar
        • Självständig tyst läsning med tillägg
        • Demokratistärkande undervisning
        • Kroppsligt lärande i språkdidaktik
        • Språkutveckling och social inkludering
        • Att lära genom att skriva
        • Nyanlända i utbildning
        • Lärares professionella utveckling och lärande i kollegiala samarbeten
        • Spelifiering – ett lustfyllt sätt att lära?
        • Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel
        • Att lära på avstånd
        • Lärarens roll när elever arbetar undersökande
        • Effekter av lärares vägledning när elever gör undersökningar – naturvetenskap och matematik
      • Skolforskningsinstitutet fördjupar
        • Praktiknära skolforskning – resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
        • Erfarenheter av att använda forskning för undervisning
        • Vad kan skolan lära av hjärnforskning?
        • Hur ska man veta vad forskningen säger?
      • Nyckelbegrepp
      • Informationskällor för forskningsbaserad undervisning
      • Vilka forskningssammanställningar saknar du?
    • Forskningsfinansiering
      • Finansiering av forskningsprojekt
      • Utlysning av forskningsbidrag 2025
      • Forskningsprofil
      • Medelsförvaltare
      • Stängda utlysningar
        • Utlysning av forskningsbidrag 2024
        • Utlysning av forskningsbidrag 2023
        • Utlysning av forskningsbidrag 2022
        • Utlysning av forskningsbidrag 2021 – ordinarie utlysning
          • Avsiktsförklaring ordinarie utlysning
        • Extra utlysning av forskningsbidrag 2021
          • Avsiktsförklaring extra utlysning
        • Utlysning av forskningsbidrag 2020
          • Vanliga frågor och svar 2020
        • Utlysning av forskningsbidrag 2019
        • Utlysning av forskningsbidrag 2018
        • Utlysning av forskningsbidrag 2017
        • Utlysning av forskningsbidrag 2016
      • Praktiknära skolforskning – erfarenheter, dilemman och framtidsspaningar, symposium 17 november 2022
      • Praktiknära skolforskning, symposium 16 oktober 2019
      • Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik 24 maj 2018
      • Lärarnas betydelse i den praktiknära didaktiska forskningen
    • Pressrum
      • Podd
        • Avsnitt 39: Fokus på muntlig kommunikation i moderna språk
        • Avsnitt 38: Skrivundervisning i de tidigaste skolåren
        • Avsnitt 37: Aktivt och medvetet jämställdhetsarbete
        • Avsnitt 36: Kroppsligt lärande i språkundervisningen
        • Avsnitt 35: Att begripliggöra historien
        • Avsnitt 34: Samspel i musikundervisningen
        • Avsnitt 33: Att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn
        • Avsnitt 32: Vetenskapligt grundad matematikundervisning i förskolan
        • Avsnitt 31: Skolans demokratiuppdrag
        • Avsnitt 30: Likvärdiga läxor
        • Avsnitt 29: Individanpassat stöd för nyanlända elever
        • Avsnitt 28: Forskning för och med lärare och förskollärare
        • Avsnitt 27: Skönlitteraturens roll i etikundervisningen
        • Avsnitt 26: Inga rätt eller fel i SNI
        • Avsnitt 25: Att skriva sig till ämneskunskaper
        • Avsnitt 24: Lärares erfarenheter av att använda forskning
        • Avsnitt 23: Antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
        • Avsnitt 22: Den fria tidens lärande i fritidshem
        • Avsnitt 21: Undersökande arbetssätt
        • Avsnitt 20: Hjärnforskning och lärande
        • Avsnitt 19: Praktiknära forskning i flerspråkig förskola
        • Avsnitt 18: Lärares ledarskap främjar studiero i klassrummet
        • Avsnitt 17: Lustfyllt lärande?
        • Avsnitt 16: Animerad kemi, ett Skolforskningsinstitutsprojekt
        • Avsnitt 15: Förstå, värdera och använda forskning i undervisningen
        • Avsnitt 14: Kritiskt tänkande i samhällskunskapsundervisningen
        • Avsnitt 13: Undervisning i det flerspråkiga klassrummet
        • Avsnitt 12: Samspel och kommunikation i förskolan
        • Avsnitt 11: En tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa
        • Avsnitt 10: Laborationer i naturvetenskapsundervisningen
        • Avsnitt 9: Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel
        • Avsnitt 8: Feedback i skrivundervisningen
        • Avsnitt 7: Lek och undervisning i förskolan
        • Avsnitt 6: Att lära på avstånd
        • Avsnitt 5: Den praktiknära skolforskningens möjligheter och utmaningar
        • Avsnitt 4: Digitala lärresurser i matematikundervisningen
        • Avsnitt 3: Konsten att lära sig svetsa – ett praktiknära skolforskningsprojekt
        • Avsnitt 2: Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
        • Avsnitt 1: Individanpassad vuxenutbildning
    • Pressrum
      • Om oss
        • Uppdrag
        • Organisation
          • Skolforskningsnämnden
          • Vetenskapliga rådet
        • Årsredovisningar
        • Remissvar och övriga skrivelser
        • Lärarpanel
        • Hur tar vi reda på behovet av ny kunskap?
        • Lediga tjänster
          • Hur man överklagar beslut
        • Integritetspolicy
        • Etik och jäv
        • Kontakt
          • Medarbetare
    • Skolforskningsportalen
    • Other languages
      • Davvisámegiella
      • English
        • Research summaries
          • The engineering design process – learning in primary and secondary school technology classrooms
          • Promoting writing skills in the early years of school
          • Oral communication in modern languages
          • Promoting gender equality in the classroom – active teaching and learning methods
          • Historical understanding – teaching history in secondary schools
          • To support learning in music education
          • Homework and equitable conditions for learning
          • Learning democracy – teaching practices in focus
          • Socio-scientific issues (SSI) – a systematic mapping review
          • Meaningful leisure time, development and learning in school-age educare
          • Promoting a positive study environment by adapting classroom management
          • Exploring, investigating and learning science — teaching in preschool
          • Critical thinking and source criticism – civic education
          • An accessible learning environment for everyone in physical education and health
          • Laboratory work in science education
          • Individualized instruction in adult education
          • Reading comprehension and reading strategy instruction
          • Supporting and stimulating children’s social skills through play – teaching in pre-school
          • Literacy and knowledge acquisition in science education for second-language learners
          • Feedback in writing instruction
          • Digital learning resources in mathematics education
          • Digital learning resources in early maths education
          • Classroom dialogue in mathematics education
        • Research funding
      • Jiddisch
      • Meänkieli
      • Romani arli
      • Suomi
    • Hjälpmedel
      • Lyssna på webbplatsen
      • Lättläst
      • Teckenspråk
Startsida Skolforskningsinstitutet

Facebook

LinkedIn

Youtube

Kontakt

Besöksadress:
Västgötagatan 5, Stockholm

Postadress:
Box 17178, 104 62 Stockholm

Telefon:
08-523 29 800

E-post:
info@skolfi.se

DIREKTLÄNKAR

  • Forskningssammanställningar
  • Forskningsfinansiering
  • Forskningsprofil
  • Om webbplatsen
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Skolforskningsportalen

Skolmyndigheter

  • Skolverket
  • Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Skolinspektionen
  • Sameskolstyrelsen