Vi pratar om hur man utvecklar övningar kring migration i SO-undervisningen, men även om aritmetisk utveckling för toddlare och animerad kemi i tidiga åldrar. Förstår eleverna migration ur både ett aktörs- och ett strukturperspektiv? Hur resonerar barn när de börjar i förskolan? Vad kan ett nytt kemispråk innebära?
Vi diskuterar också lärares och forskares roller i praktiknära forskningsprojekt, vikten av att skapa infrastrukturer och hur forskningsresultat kan omsättas i praktiken.
Gäster är Martin Kristiansson, Camilla Björklund och Magnus Hultén. Programledare är Alva Appelgren.
Avsnittet spelades in på ett symposium om den praktiknära skolforskningens möjligheter och utmaningar i oktober 2019.
Lyssna på avsnitt 5, Den praktiknära skolforskningens möjligheter och utmaningar
Läs avsnitt 5 Den praktiknära skolforskningens möjligheter och utmaningar
Under menyn Forskningsfinansiering kan du läsa mer om forskningsprojekten:
SO-undervisning på solidare vetenskaplig grund – att utveckla undervisning kring samhällsfrågor
Du kan även läsa mer om symposiet.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Eva Grönlund.