Informationskällor för forskningsbaserad undervisning

En fråga som Skolforskningsinstitutet ofta stöter på är: hur ska lärare få tillgång till forskningsinformation – svensk och internationell?

Skolforskningsinstitutet ser det som positivt att flera verksamma i förskolan och skolan är intresserade av att ta del av forskningsinformation. Här delar vi därför med oss tips om hur du skulle kunna söka och få tag på annan forskningsinformation än den vi på Skolforskningsinstitutet tar fram.

Olika typer av informationskällor

Mycket av den forskningsinformation som publicerats i Sverige och internationellt kan sökas i digitala databaser på internet. Databaserna är tillgängliga antingen fritt eller via abonnemang. De innehåller bibliografiska, sökbara uppgifter om till exempel författare och sammanfattning. Ofta finns det även länkar till det sökta dokumentet i fulltext, som är tillgängligt antingen fritt eller via abonnemang.

Forskningsbibliotek har abonnemang på databaser och tidskrifter inom sina ämnesområden. Hit räknas universitets- och högskolebibliotek samt specialbibliotek vid statliga myndigheter, stiftelser, institut, museer och arkiv. Många av forskningsbiblioteken är tillgängliga även för allmänheten.

Exempel på fritt tillgängliga informationskällor

Inom utbildningsområdet

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) bevakar och kommunicerar specialpedagogisk forskning och bedriver egen utvecklingsverksamhet.

Skolporten bevakar forskning och utveckling i förskolan och skolan och erbjuder databaser över avhandlingar och vetenskapliga tidskriftsartiklar med länkar till själva dokumentet eller till webbsidor med mer information om dokumentet.

Forskning.se, som drivs av Vetenskapsrådet, samlar och förklarar ny svensk forskning inom olika områden som exempelvis pedagogik, skola och förskola.

Kunnskapssenter for utdanning (KSU) är ett forskningscenter i Norge som gör kunskapssammanställningar inom utbildningsvetenskap.

Education Endowment Foundation (EEF) finansierar forskning och publicerar forskningssammanställningar och praktiskt material för lärare inom utbildningsområdet.

Campbell Collaboration är ett internationellt nätverk av forskare som arbetar med systematiska översikter inom undervisning, sociala insatser och rättsväsendet.

EPPI-Centre vid University College London är ett specialiserat institut som arbetar med att ta fram metoder för systematiska översikter och synteser för forskningsevidens samt metoder för hur forskningen kan användas i praktiken.

ERIC (Education Resources Information Center) är en internationell databas för forskning och information inom utbildning, och den är sponsrad av United States Department of Education. Från maj 2025 kommer inte internationellt innehåll längre att indexeras i lika hög utsträckning som tidigare.

NB-ECEC (Nordic Base of Early Childhood Education and Care) är en databas för skandinavisk forskning om barn i förskoleåldern (0–6 år) och har utvecklats i samarbete mellan Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), svenska Skolverket och norska Utdannelsesdirektoratet.

Alla ämnesområden

Swepub är en samlad ingång till forskningspublikationer från svenska lärosäten och andra organisationer i Sverige.

Research Portal Denmark är en central portal för forskningspublikationer och forskare på lärosäten och andra offentliga institutioner som har forskningsverksamhet i Danmark.

Nasjonalt vitenarkiv (NVA) samlar och tillgängliggör information om norsk forskning.

Forskning.fi är en nationell portal för forskningspublikationer från finska organisationer.