I detta avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om kommunikation och samspel i förskolan, med fokus på undervisning i naturvetenskap.
Vi diskuterar vardaglig och vetenskaplig kunskap, hur man kan arbeta med en naturvetenskapande attityd, och varför det är viktigt att vara medveten om bakomliggande teorier när man arbetar med forskningsresultat i undervisningen. Vi tar också upp olika samtalsstrategier, och hur man kan locka fram och arbeta vidare med barns nyfikenhet.
Gäster är Ulrika Wessel, förskollärare och pedagogisk utvecklare i Krokoms kommun, och Karolina Fredriksson, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet. Programledare: Anna Hedman.
Lyssna på avsnitt 12, Samspel och kommunikation i förskolan
Läs avsnitt 12, Samspel och kommunikation i förskolan
Översikten Undersöka, utforska och lära naturvetenskap – undervisning i förskolan finns att läsa och ladda ner som pdf på Skolforskningsportalen. Där finns också tips från lärare och diskussionsfrågor.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Börje Jämtbäck och Ulrika Wessel.