Avsnitt 3: Konsten att lära sig svetsa – ett praktiknära skolforskningsprojekt | Skolforskningsinstitutet

Avsnitt 3: Konsten att lära sig svetsa – ett praktiknära skolforskningsprojekt

Lärare och forskare bedriver praktiknära skolforskning tillsammans

Avsnitt 3: Konsten att lära sig svetsa – ett praktiknära skolforskningsprojekt, Alva Appelgren, Nina Kilbrink och Jan AxelssonI detta avsnitt, som spelades in på distans, pratar vi om hur det går till att bedriva praktiknära skolforskning. Hur ser samarbetet mellan lärare och forskare ut? Hur kommer man fram till designen för projektet, som i det här fallet undersöker interaktionen mellan lärare och elev? Vad ska man tänka på när man vill sprida resultaten?

I dagsläget är gymnasieskolorna stängda så vi pratar också om hur det fungerar att bedriva undervisning i svetsning på distans, och om att man kan få tänka kreativt när man planerar praktiknära forskning.

Dagens gäster arbetar båda med forskningsprojektet Konsten att lära sig svetsa som finansieras av Skolforskningsinstitutet. Nina Kilbrink, projektledare, är docent vid Karlstad universitet och Jan Axelsson är yrkeslärare på Stjerneskolan i Torsby.

Avsnittet spelades in i april 2020.

Lyssna på avsnitt 3, Konsten att lära sig svetsa – ett praktiknära skolforskningsprojekt
Läs avsnitt 3, Konsten att lära sig svetsa – ett praktiknära skolforskningsprojekt

Projektet Konsten att lära sig svetsa beviljades finansiering för tre år i 2017 års utlysning. Läs om forskningsprojektet.

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.