Varje år kommer barn som flyr konflikter i sitt hemland till Sverige. Dessa barn har, enligt FN:s konvention om barnets rättigheter (1989), samma rätt till utbildning som andra barn. Forskningsbaserad kunskap om hur lärare och andra verksamma i skolan kan arbeta och organisera arbetet med nyanlända barn och elever är därför viktig.
I forskningsöversikten har man studerat vilka faktorer som fungerar för ensamkommande flyktingbarns möjligheter att lyckas i skolan. Forskningsöversikten ger fördjupad kunskap om olika faktorer som kan öka barnens möjligheter att lyckas i skolan, så kallade resiliensfaktorer. Forskarna undersöker även olika riskfaktorer, vilka i stället kan ha en negativ inverkan på skolgången. Resiliens är ett begrepp som används i rapporten för att beskriva barnens förmåga att hantera kriser och motgångar.
De ensamkommande nyanlända elevernas situation är komplex, vilket i forskningsöversikten beskrivs utifrån ekologisk systemteori. Individanpassning och stöttande vuxna är två resiliensfaktorer som är framträdande genom hela forskningsöversikten.
Läs rapporten i fulltext.
På skolforskningsportalen.se kan man läsa mer om våra forskningssammanställningar. Där finns bland annat artiklar, diskussionsfrågor och poddavsnitt.