I dagens avsnitt av Skolforskningspodden diskuterar vi undervisning i det flerspråkiga klassrummet.
Vi reflekterar fritt kring några av resultaten i den systematiska översikten Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet – med fokus naturvetenskap. Hur kan lärare, såväl ämneslärare som modersmålslärare, använda de olika språkliga resurserna i klassrummet och varför är det viktigt att arbeta med en kombination av digitala resurser, visuellt stöd och gester? Forskningen visar att det är bra att låta eleverna använda sitt förstaspråk, men hur vet man som lärare att man når fram?
Gäster är Sharmila Vithlani, förstelärare/modersmålslärare Järfälla språkcentrum, och Åsa Wedin, professor vid Högskolan Dalarna. Programledare: Anna Hedman.
Lyssna på avsnitt 13, Undervisning i det flerspråkiga klassrummet
Läs avsnitt 13, Undervisning i det flerspråkiga klassrummet
Översikten finns att läsa och ladda ner som pdf på Skolforskningsportalen. Där hittar du också tips från lärare, diskussionsfrågor och en artikel där bland andra Sharmila medverkar.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Sharmila Vithlani, Heléne Sjöstrand.