Avsnitt 38: Skrivundervisning i de tidigaste skolåren | Skolforskningsinstitutet

Avsnitt 38: Skrivundervisning i de tidigaste skolåren

Dagens avsnitt handlar om att främja skrivkunskaper hos de yngsta eleverna. Vi diskuterar explicit stavningsundervisning jämfört med undersökande arbetssätt, strategiundervisning och vilka undervisningsmetoder som visat sig vara betydelsefulla för elever som är i riskzonen och behöver extra stöd . Vi pratar också om vikten av att arbeta med handskrift och förebyggande undervisning.

Dagens gäster är Amanda Paugart vid Campus Manilla i Stockholm, och Eva Bergman, Skolforskningsinstitutet. Programledare är Anna Hedman.Omslagsbild

Lyssna på avsnitt 38: Skrivundervisning i de tidigaste skolåren

Den systematiska översikten Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren finns att beställa och ladda ner som pdf på Skolforskningsportalen. Där finns också diskussionsfrågor och tips från lärare.

Avsnittet spelades in på distans i oktober 2024.

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.