I dagens avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om arbetssätt och insatser för att stödja språkutvecklingen i svenska språket hos barn med ett annat modersmål än svenska. Vi diskuterar olika principer som kan gynna såväl språkutveckling som social inkludering. En insats som visat sig vara framgångsrik är dialogisk läsning.
Dagens gäster är Camilla Suarez vid Tellusbarn, och Eva Siljehag och Rasmus Riad, universitetslektor respektive doktorand vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Programledare är Anna Hedman.
Lyssna på avsnitt 33: Att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn
Läs avsnitt 33, Att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn
Forskningssammanställningen Språkutveckling och social inkludering finns att läsa och ladda ner som pdf på Skolforskningsportalen.
Avsnittet spelades in på distans i november 2023.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.