I dagens avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om läxor och likvärdighet, utifrån forskningssammanställningen Läxor och likvärdiga förutsättningar för lärande. Vi får exempel på likvärdiga läxor, och diskuterar saker som är viktiga att tänka på när man ger läxor: vilket är syftet, och vad det kan finnas för konflikter kring läxor. Varför anses matematikläxor vara knepigare än läsläxor? Vi tar även upp de nya rekommendationerna kring bedömningsgrundande läxor, och vad de innebär för likvärdigheten.
Dagens gäster är Per Sahlström, lärare i Stockholms kommun, och Alva Appelgren forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet. Programledare är Anna Hedman.
Lyssna på avsnitt 30: Likvärdiga läxor
Läs avsnitt 30, Likvärdiga läxor
Den systematiska översikten Läxor och likvärdiga förutsättningar för lärande finns att läsa och ladda ner som pdf på Skolforskningsportalen. Där finns också diskussionsfrågor och tips från lärare.
Avsnittet spelades in på distans i mars 2023.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.