Avsnitt 32: Vetenskapligt grundad matematikundervisning i förskolan | Skolforskningsinstitutet

Avsnitt 32: Vetenskapligt grundad matematikundervisning i förskolan

Dagens avsnitt handlar om att forska praktiknära i förskolan. Vi diskuterar matematikundervisning för de allra yngsta barnen i förskolan, hur barn lär sig förstå och använda tal och räkneord. Vi får höra hur man kan skala upp och implementera positiva resultat från studier, genom att skapa modeller som kan användas i alla förskolor. Vi pratar även om hur viktigt det är att ha olika kompetenser i forskningsprojekt, och att det finns tid avsatt för de deltagare som arbetar i verksamheten.

Dagens gäster är Camilla Björklund vid Göteborgs universitet, och Hanna Palmér vid Linnéuniversitetet. Programledare är Anna Hedman.

Lyssna på avsnitt 32: Vetenskapligt grundad matematikundervisning i förskolan.

Läs avsnitt 32, Vetenskapligt grundad matematikundervisning i förskolan
Bild från inspelningen med de två gästerna och programledaren.

Avsnittet spelades in i oktober 2023.

skolforskningsportalen.se finns artiklar om alla avslutade forskningsprojekt som finansieras av Skolforskningsinstitutet.

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.