Avsnitt 11: En tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa | Skolforskningsinstitutet

Avsnitt 11: En tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa

Elevers gemenskap och delaktighet i ämnet idrott och hälsa

Bild från inspelningen: Alva Appelgren, Henrik Roos och Linn Hallner, samt omslaget till översikten En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa

I dagens avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa. Hur kan man arbeta med relationsskapande, och varför det är viktigt för elevernas gemenskap och delaktighet? Vi diskuterar också struktur och stöd i undervisningen, och får goda exempel på hur man kan arbeta för att få alla elever att tro på sin förmåga.

Gäster är två lärare i ämnet idrott och hälsa, Linn Hallner, vid Säröskolan i Kungsbacka kommun, och Henrik Roos vid Presseskolan, även den i Kungsbacka.

Avsnittet spelades in på distans i januari 2021.

Lyssna på avsnitt 11, En tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa

Läs avsnitt 11, En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa

Översikten En tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel finns att läsa och ladda ner som pdf på Skolforskningsportalen. Där finns också tips från lärare och diskussionsfrågor.

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.