Hoppa till huvudinnehåll
Om oss
Skolforskningsportalen
Other languages
Davvisámegiella
English
Jiddisch
Meänkieli
Romani arli
Suomi
Hjälpmedel
Lyssna på webbplatsen
Lättläst
Teckenspråk
Sök:
Sök:
Sök
Start
Forskningssammanställningar
Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund
Systematiska forskningssammanställningar
Beställ böcker
Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar
Självständig tyst läsning med tillägg
Demokratistärkande undervisning
Kroppsligt lärande i språkdidaktik
Språkutveckling och social inkludering
Att lära genom att skriva
Nyanlända i utbildning
Lärares professionella utveckling och lärande i kollegiala samarbeten
Spelifiering – ett lustfyllt sätt att lära?
Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel
Att lära på avstånd
Lärarens roll när elever arbetar undersökande
Effekter av lärares vägledning när elever gör undersökningar – naturvetenskap och matematik
Skolforskningsinstitutet fördjupar
Praktiknära skolforskning – resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
Erfarenheter av att använda forskning för undervisning
Vad kan skolan lära av hjärnforskning?
Hur ska man veta vad forskningen säger?
Nyckelbegrepp
Informationskällor för forskningsbaserad undervisning
Internationell utblick
Vilka forskningssammanställningar saknar du?
Forskningsfinansiering
Finansiering av forskningsprojekt
Utlysning av forskningsbidrag 2025
Forskningsprofil
Medelsförvaltare
Stängda utlysningar
Utlysning av forskningsbidrag 2024
Utlysning av forskningsbidrag 2023
Utlysning av forskningsbidrag 2022
Utlysning av forskningsbidrag 2021 – ordinarie utlysning
Avsiktsförklaring ordinarie utlysning
Extra utlysning av forskningsbidrag 2021
Avsiktsförklaring extra utlysning
Utlysning av forskningsbidrag 2020
Vanliga frågor och svar 2020
Utlysning av forskningsbidrag 2019
Utlysning av forskningsbidrag 2018
Utlysning av forskningsbidrag 2017
Utlysning av forskningsbidrag 2016
Praktiknära skolforskning – erfarenheter, dilemman och framtidsspaningar, symposium 17 november 2022
Praktiknära skolforskning, symposium 16 oktober 2019
Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik 24 maj 2018
Lärarnas betydelse i den praktiknära didaktiska forskningen
Pressrum
Podd
Avsnitt 39: Fokus på muntlig kommunikation i moderna språk
Avsnitt 38: Skrivundervisning i de tidigaste skolåren
Avsnitt 37: Aktivt och medvetet jämställdhetsarbete
Avsnitt 36: Kroppsligt lärande i språkundervisningen
Avsnitt 35: Att begripliggöra historien
Avsnitt 34: Samspel i musikundervisningen
Avsnitt 33: Att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn
Avsnitt 32: Vetenskapligt grundad matematikundervisning i förskolan
Avsnitt 31: Skolans demokratiuppdrag
Avsnitt 30: Likvärdiga läxor
Avsnitt 29: Individanpassat stöd för nyanlända elever
Avsnitt 28: Forskning för och med lärare och förskollärare
Avsnitt 27: Skönlitteraturens roll i etikundervisningen
Avsnitt 26: Inga rätt eller fel i SNI
Avsnitt 25: Att skriva sig till ämneskunskaper
Avsnitt 24: Lärares erfarenheter av att använda forskning
Avsnitt 23: Antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
Avsnitt 22: Den fria tidens lärande i fritidshem
Avsnitt 21: Undersökande arbetssätt
Avsnitt 20: Hjärnforskning och lärande
Avsnitt 19: Praktiknära forskning i flerspråkig förskola
Avsnitt 18: Lärares ledarskap främjar studiero i klassrummet
Avsnitt 17: Lustfyllt lärande?
Avsnitt 16: Animerad kemi, ett Skolforskningsinstitutsprojekt
Avsnitt 15: Förstå, värdera och använda forskning i undervisningen
Avsnitt 14: Kritiskt tänkande i samhällskunskapsundervisningen
Avsnitt 13: Undervisning i det flerspråkiga klassrummet
Avsnitt 12: Samspel och kommunikation i förskolan
Avsnitt 11: En tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa
Avsnitt 10: Laborationer i naturvetenskapsundervisningen
Avsnitt 9: Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel
Avsnitt 8: Feedback i skrivundervisningen
Avsnitt 7: Lek och undervisning i förskolan
Avsnitt 6: Att lära på avstånd
Avsnitt 5: Den praktiknära skolforskningens möjligheter och utmaningar
Avsnitt 4: Digitala lärresurser i matematikundervisningen
Avsnitt 3: Konsten att lära sig svetsa – ett praktiknära skolforskningsprojekt
Avsnitt 2: Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
Avsnitt 1: Individanpassad vuxenutbildning
Pressrum
Om oss
Uppdrag
Organisation
Skolforskningsnämnden
Vetenskapliga rådet
Årsredovisningar
Remissvar och övriga skrivelser
Lärarpanel
Hur tar vi reda på behovet av ny kunskap?
Lediga tjänster
Status för rekrytering
Hur man överklagar beslut
Integritetspolicy
Etik och jäv
Kontakt
Medarbetare
Skolforskningsportalen
Other languages
Davvisámegiella
English
Research summaries
The engineering design process – learning in primary and secondary school technology classrooms
Promoting writing skills in the early years of school
Oral communication in modern languages
Promoting gender equality in the classroom – active teaching and learning methods
Historical understanding – teaching history in secondary schools
To support learning in music education
Homework and equitable conditions for learning
Learning democracy – teaching practices in focus
Socio-scientific issues (SSI) – a systematic mapping review
Meaningful leisure time, development and learning in school-age educare
Promoting a positive study environment by adapting classroom management
Exploring, investigating and learning science — teaching in preschool
Critical thinking and source criticism – civic education
An accessible learning environment for everyone in physical education and health
Laboratory work in science education
Individualized instruction in adult education
Reading comprehension and reading strategy instruction
Supporting and stimulating children’s social skills through play – teaching in pre-school
Literacy and knowledge acquisition in science education for second-language learners
Feedback in writing instruction
Digital learning resources in mathematics education
Digital learning resources in early maths education
Classroom dialogue in mathematics education
Research funding
Jiddisch
Meänkieli
Romani arli
Suomi
Hjälpmedel
Lyssna på webbplatsen
Lättläst
Teckenspråk
Om oss
Uppdrag
Organisation
Skolforskningsnämnden
Vetenskapliga rådet
Årsredovisningar
Remissvar och övriga skrivelser
Lärarpanel
Hur tar vi reda på behovet av ny kunskap?
Lediga tjänster
Status för rekrytering
Hur man överklagar beslut
Integritetspolicy
Etik och jäv
Kontakt
Medarbetare
Lediga tjänster
Just nu har vi inga tjänster utlysta.