Skolforskningsinstitutet på Bokmässan

25–28 september 2025 finns Skolforskningsinstitutet på Bokmässan i Göteborg. Vi deltar på Skolgården och på Forskartorget.

Forskartorget

På torsdag 25 september kl. 13.05–13.20 presenterar Skolforskningsinstitutet ny forskning som visar hur lärare i samspel och kommunikation med elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) kan stärka deras deltagande och lärande.

Forskartorgets program

Skolgården logotyp

Vad är Skolgården?

På Skolgården hittar du följande myndigheter: Sameskolstyrelsen, Skolforskningsinstitutet, Skolinspektionen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).

Vi samlas för att samtala, inspireras och utbyta kunskap. Vi delar också med oss av forskningsresultat. Gemensamt för skolmyndigheterna är uppdraget att bidra till goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande samt till förbättrade kunskapsresultat för elever.

Välkommen att besöka vår gemensamma mötesplats där vi lyfter fram aktuella frågor från våra respektive verksamheter. Vi finns i monter CO4:32.

Skolgården på Bokmässan

Utställare Skolforskningsinstitutet

Invigning av Skolgården

Torsdag 25 september kl. 9.15−9.45

Skolgården invigs av utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson och därefter hålls ett samtal om läsning mellan Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström, Skolinspektionens generaldirektör Marie Axelsson, SPSM:s generaldirektör Aurora Lindberg, Skolforskningsinstitutets direktör Christina Månberg samt Kerstin Lingebrant Vinka, nämndordförande Sameskolstyrelsen.

Skolforskningsinstitutets seminarier och samtal på Skolgården

Torsdag 25 september, kl. 11.00−11.20

Undervisning på vetenskaplig grund – hur gör vi?

Vad betyder undervisning på vetenskaplig grund? Vilka utmaningar och möjligheter finns för lärare och andra verksamma inom förskola och skola att ta till sig och bedöma olika forskningsresultat och utveckla undervisningen?

Medverkande: Camilla Björklund, professor, Göteborgs universitet och Elín Hafsteinsdóttir, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet

Torsdag 25 september, kl. 15.30−15.50

Teknikutvecklingsprocessen, om lärande i teknikundervisning

Vad fungerar bra, vad är utmanande och hur lärare kan stödja elevernas lärande i olika delar av teknikutvecklingsprocessen?

Medverkande: Cristian Abrahamsson, lektor, Svedala kommun, och Elín Hafsteinsdóttir, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet

Fredag 26 september, kl. 13.30−13.50

Att undervisa elever med intellektuell funktionsnedsättning

Med utgångspunkt i en sammanställning av praktiknära forskning om undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, som publiceras på torsdagen, samtalar vi om hur undervisningen kan utformas för att stärka elevernas delaktighet och främja deras lärande.

Medverkande: Therese Lindahl, rådgivare, SPSM och Karolina Fredriksson Erson, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet. Moderator: Anna Rosenberg, kommunikatör, SPSM

Fredag 26 september, kl. 15.50−16.10

Muntlig kommunikation i språkundervisning

Med utgångspunkt i en aktuell systematisk översikt om undervisning som främjar elevers muntlig kommunikation i moderna språk, diskuterar vi spontana och verklighetsnära samtal samt återkoppling i klassrummet. Vi får också ta del av klassrumsnära erfarenheter från ett pilotprojekt med virtuella konversationsagenter.

Medverkande: Eva Wingård, förstelärare, Göteborgs stad och Elin Ericsson, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet. Moderator: Anna Hedman, forskningsredaktör, Skolforskningsinstitutet

Lördag 27 september, kl. 10.50−11.10

Bänkboken – mest ett tidsfördriv eller potential för stärkt läsförmåga?

Med utgångspunkt i aktuell forskning samtalar vi om hur den tysta självständiga läsningen kan utformas och vad som kan vara särskilt viktigt att tänka på när det gäller elever som har svårt för läsning eller som har svenska som andraspråk.

Medverkande: Linda Wikström, förstelärare, Piteå kommun och Lisa Jonsson, utredare och informationsspecialist, Skolforskningsinstitutet

Lördag 27 september, kl. 13.30−13.50

Hur ska man veta vad forskningen säger?

Forskningen erbjuder inga slutgiltiga sanningar och kan ofta säga flera saker samtidigt, men den vetenskapliga kunskapen kan bidra med värdefulla insikter om undervisning och lärande. Det krävs dock att man är medveten om att olika typer av forskning erbjuder olika typer av kunskap och att olika kunskapsperspektiv kan bidra med olika och kompletterande kunskaper om frågor som rör undervisning. Man behöver också kunna väga och värdera olika resultat och slutsatser, och ha en förståelse för att olika ansatser och metoder används. Denna typ av allmänbildning om forskning kallas ibland för forskningslitteracitet.

Medverkande: Sofia Hillenborg, förstelärare, Jönköpings kommun och Jesper Sjöström, vetenskaplig ledare, Skolforskningsinstitutet. Moderator: Anna Hedman, forskningsredaktör, Skolforskningsinstitutet

Söndag 28 september kl. 10.00−10.20

Bänkboken – mest ett tidsfördriv eller potential för stärkt läsförmåga?

Med utgångspunkt i aktuell forskning samtalar vi om hur den tysta självständiga läsningen kan utformas och vad som kan vara särskilt viktigt att tänka på när det gäller elever som har svårt för läsning eller som har svenska som andraspråk.

Medverkande: Linda Wikström, förstelärare, Piteå kommun och Lisa Jonsson, utredare och informationsspecialist, Skolforskningsinstitutet

Skolmyndigheternas program

De övriga skolmyndigheterna presenterar monterprogram på sina webbplatser:

Specialpedagogiska skolmyndigheten SPSM

Sameskolstyrelsen

Skolinspektionen

Skolverket