Hoppa till huvudinnehåll
Skolforskningsinstitutet
  • Om oss
  • Skolforskningsportalen
  • Other languages
    • Davvisámegiella
    • English
    • Jiddisch
    • Meänkieli
    • Romani arli
    • Suomi
  • Hjälpmedel
    • Lyssna på webbplatsen
    • Lättläst
    • Teckenspråk
  • Start
    • Forskningssammanställningar
      • Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund
      • Systematiska forskningssammanställningar
        • Beställ böcker
      • Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar
        • Självständig tyst läsning med tillägg
        • Demokratistärkande undervisning
        • Kroppsligt lärande i språkdidaktik
        • Språkutveckling och social inkludering
        • Att lära genom att skriva
        • Nyanlända i utbildning
        • Lärares professionella utveckling och lärande i kollegiala samarbeten
        • Spelifiering – ett lustfyllt sätt att lära?
        • Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel
        • Att lära på avstånd
        • Lärarens roll när elever arbetar undersökande
        • Effekter av lärares vägledning när elever gör undersökningar – naturvetenskap och matematik
      • Skolforskningsinstitutet fördjupar
        • Praktiknära skolforskning – resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
        • Erfarenheter av att använda forskning för undervisning
        • Vad kan skolan lära av hjärnforskning?
        • Hur ska man veta vad forskningen säger?
      • Nyckelbegrepp
      • Informationskällor för forskningsbaserad undervisning
      • Vilka forskningssammanställningar saknar du?
    • Forskningsfinansiering
      • Finansiering av forskningsprojekt
      • Utlysning av forskningsbidrag 2025
      • Forskningsprofil
      • Medelsförvaltare
      • Stängda utlysningar
        • Utlysning av forskningsbidrag 2024
        • Utlysning av forskningsbidrag 2023
        • Utlysning av forskningsbidrag 2022
        • Utlysning av forskningsbidrag 2021 – ordinarie utlysning
          • Avsiktsförklaring ordinarie utlysning
        • Extra utlysning av forskningsbidrag 2021
          • Avsiktsförklaring extra utlysning
        • Utlysning av forskningsbidrag 2020
          • Vanliga frågor och svar 2020
        • Utlysning av forskningsbidrag 2019
        • Utlysning av forskningsbidrag 2018
        • Utlysning av forskningsbidrag 2017
        • Utlysning av forskningsbidrag 2016
      • Praktiknära skolforskning – erfarenheter, dilemman och framtidsspaningar, symposium 17 november 2022
      • Praktiknära skolforskning, symposium 16 oktober 2019
      • Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik 24 maj 2018
      • Lärarnas betydelse i den praktiknära didaktiska forskningen
    • Pressrum
      • Podd
        • Avsnitt 39: Fokus på muntlig kommunikation i moderna språk
        • Avsnitt 38: Skrivundervisning i de tidigaste skolåren
        • Avsnitt 37: Aktivt och medvetet jämställdhetsarbete
        • Avsnitt 36: Kroppsligt lärande i språkundervisningen
        • Avsnitt 35: Att begripliggöra historien
        • Avsnitt 34: Samspel i musikundervisningen
        • Avsnitt 33: Att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn
        • Avsnitt 32: Vetenskapligt grundad matematikundervisning i förskolan
        • Avsnitt 31: Skolans demokratiuppdrag
        • Avsnitt 30: Likvärdiga läxor
        • Avsnitt 29: Individanpassat stöd för nyanlända elever
        • Avsnitt 28: Forskning för och med lärare och förskollärare
        • Avsnitt 27: Skönlitteraturens roll i etikundervisningen
        • Avsnitt 26: Inga rätt eller fel i SNI
        • Avsnitt 25: Att skriva sig till ämneskunskaper
        • Avsnitt 24: Lärares erfarenheter av att använda forskning
        • Avsnitt 23: Antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
        • Avsnitt 22: Den fria tidens lärande i fritidshem
        • Avsnitt 21: Undersökande arbetssätt
        • Avsnitt 20: Hjärnforskning och lärande
        • Avsnitt 19: Praktiknära forskning i flerspråkig förskola
        • Avsnitt 18: Lärares ledarskap främjar studiero i klassrummet
        • Avsnitt 17: Lustfyllt lärande?
        • Avsnitt 16: Animerad kemi, ett Skolforskningsinstitutsprojekt
        • Avsnitt 15: Förstå, värdera och använda forskning i undervisningen
        • Avsnitt 14: Kritiskt tänkande i samhällskunskapsundervisningen
        • Avsnitt 13: Undervisning i det flerspråkiga klassrummet
        • Avsnitt 12: Samspel och kommunikation i förskolan
        • Avsnitt 11: En tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa
        • Avsnitt 10: Laborationer i naturvetenskapsundervisningen
        • Avsnitt 9: Lärarcentrerad och elevcentrerad undervisning i samspel
        • Avsnitt 8: Feedback i skrivundervisningen
        • Avsnitt 7: Lek och undervisning i förskolan
        • Avsnitt 6: Att lära på avstånd
        • Avsnitt 5: Den praktiknära skolforskningens möjligheter och utmaningar
        • Avsnitt 4: Digitala lärresurser i matematikundervisningen
        • Avsnitt 3: Konsten att lära sig svetsa – ett praktiknära skolforskningsprojekt
        • Avsnitt 2: Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
        • Avsnitt 1: Individanpassad vuxenutbildning
    • Pressrum
      • Om oss
        • Uppdrag
        • Organisation
          • Skolforskningsnämnden
          • Vetenskapliga rådet
        • Årsredovisningar
        • Remissvar och övriga skrivelser
        • Lärarpanel
        • Hur tar vi reda på behovet av ny kunskap?
        • Lediga tjänster
          • Hur man överklagar beslut
        • Integritetspolicy
        • Etik och jäv
        • Kontakt
          • Medarbetare
    • Skolforskningsportalen
    • Other languages
      • Davvisámegiella
      • English
        • Research summaries
          • The engineering design process – learning in primary and secondary school technology classrooms
          • Promoting writing skills in the early years of school
          • Oral communication in modern languages
          • Promoting gender equality in the classroom – active teaching and learning methods
          • Historical understanding – teaching history in secondary schools
          • To support learning in music education
          • Homework and equitable conditions for learning
          • Learning democracy – teaching practices in focus
          • Socio-scientific issues (SSI) – a systematic mapping review
          • Meaningful leisure time, development and learning in school-age educare
          • Promoting a positive study environment by adapting classroom management
          • Exploring, investigating and learning science — teaching in preschool
          • Critical thinking and source criticism – civic education
          • An accessible learning environment for everyone in physical education and health
          • Laboratory work in science education
          • Individualized instruction in adult education
          • Reading comprehension and reading strategy instruction
          • Supporting and stimulating children’s social skills through play – teaching in pre-school
          • Literacy and knowledge acquisition in science education for second-language learners
          • Feedback in writing instruction
          • Digital learning resources in mathematics education
          • Digital learning resources in early maths education
          • Classroom dialogue in mathematics education
        • Research funding
      • Jiddisch
      • Meänkieli
      • Romani arli
      • Suomi
    • Hjälpmedel
      • Lyssna på webbplatsen
      • Lättläst
      • Teckenspråk
  • Om oss
    • Uppdrag
    • Organisation
      • Skolforskningsnämnden
      • Vetenskapliga rådet
    • Årsredovisningar
    • Remissvar och övriga skrivelser
    • Lärarpanel
    • Hur tar vi reda på behovet av ny kunskap?
    • Lediga tjänster
      • Hur man överklagar beslut
    • Integritetspolicy
    • Etik och jäv
    • Kontakt
      • Medarbetare

Nina Hird

tf. kanslichef
nina.hird@skolfi.se
Tillbaka till medarbetare
  • Dela denna sida
  • Skriv ut

Uppdaterad: 2025-11-10 15:03:59

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Håll dig uppdaterad om vår verksamhet och aktuella händelser.

dataskyddsförordningen (GDPR)
Du kan när som helst ändra ditt samtycke
Visa mer
Stäng

Du kan när som helst ändra ditt samtycke genom att klicka på en länk i nyhetsbrevet eller mejla till Skolforskningsinstitutet på info@skolfi.se.

Läs gärna vår integritetspolicy. Skolforskningsinstitutet använder tänsten IdRelay och e-postadressen behandlas av Interdo AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde.

Sending...

Tack för din anmälan.

Gå till nyhetsbrevsarkiv

Hoppsan!

Något verkar ha blivit fel.
Försök snart igen.

Startsida Skolforskningsinstitutet

Facebook

LinkedIn

Youtube

Kontakt

Besöksadress:
Västgötagatan 5, Stockholm

Postadress:
Box 17178, 104 62 Stockholm

Telefon:
08-523 29 800

E-post:
info@skolfi.se

DIREKTLÄNKAR

  • Forskningssammanställningar
  • Forskningsfinansiering
  • Forskningsprofil
  • Om webbplatsen
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Skolforskningsportalen

Skolmyndigheter

  • Skolverket
  • Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Skolinspektionen
  • Sameskolstyrelsen