Aktuellt | Årsredovisning 2023 | Skolforskningsinstitutet

Årsredovisning 2023

22 Februari 2024

Skolforskningsinstitutets årsredovisning för 2023 har lämnats till regeringen idag.

Under året har vi deltagit aktivt i både fysiska och digitala möten med förskollärare, lärare, andra verksamma inom skolväsendet, forskare, skolmyndigheter, med flera för oss betydelsefulla aktörer att samverka med. Vi har publicerat fyra forskningssammanställningar och andra rapporter. Det är färre jämfört med 2022, vilket främst beror på en naturlig variation över åren.

Utöver att ha publicerat forskningssamman­ställningar har vi bland annat också lyst ut och fördelat bidrag till åtta forskningsprojekt, publicerat sju nya avsnitt i Skolforskningspodden och utvecklat våra webbplatser. Året bjöd på ett positivt besked om utökat förvaltningsanslag. Nya forskartjänster utannonserades i slutet av året och rekrytering av nya medarbetare pågår, likaså ett projekt om kontorslokaler. Utvecklingsprojekt inom kärnverksamheten har identifierats och är på väg att etableras.

– Vi ser det utökade anslaget som en bekräftelse på vårt unika och viktiga uppdrag och en möjlighet att under kommande år öka vårt bidrag till en undervisning på vetenskaplig grund, säger Skolforskningsinstitutets vikarierande direktör Eva Wallberg.

Årsredovisningar