Efter beslut i Skolforskningsnämnden startar nu arbetet med Skolforskningsinstitutets fyra första systematiska översikter.
Övergripande inriktningar
Översikt 1: Undervisning för att möta och ta tillvara elevers olikheter – klassrumsdialog i matematikundervisning med fokus på elevernas delaktighet och lärande
En viktig del i skolans arbete handlar om hur den dagliga undervisningen kan möta och tillvarata elevers olikheter. Översikten inriktas mer specifikt mot frågan om hur lärare kan utforma klassrumsdialoger i matematikundervisningen, som främjar elevers delaktighet och lärande.
Översikt 2: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, med fokus på flerspråkiga elever
Många elever i svensk skola har ett annat modersmål än svenska. För en kontinuerlig kunskapsutveckling behöver språket stödjas i alla ämnen. Översikten ska därför granska det vetenskapliga stödet för olika språk – och kunskapsutvecklande metoder och arbetssätt.
Översikt 3: Formativ bedömning med fokus på feedback inom läs- och skrivutveckling
I många sammanhang betonas att feedback kan ge positiva effekter för elevens lärande. Översikten ska därför granska det vetenskapliga stödet för olika feedbackmetoder med fokus på läs- och skrivutveckling.
Översikt 4: It som pedagogiskt verktyg i matematikundervisningen
Den systematiska översikten ska undersöka hur elevers lärande och kvaliteten i undervisningen i matematik påverkas när denna bedrivs med stöd av digitala resurser. Exempel på resurser kan vara program för färdighetsträning och förståelse, kalkyl- och grafverktyg eller spel.
Frågeställningarna kommer att specificeras ytterligare inom ramen för det fortsatta arbetet med respektive översikt.
Arbetsgången för Skolforskningsinstitutets systematiska översikter