Forskningsprojektet beviljades bidrag vid institutets utlysning 2021.
Varför är forskningen viktig?
Det föreslagna projektet tar ett viktigt steg i strävan att hitta effektiva lösningar för att hantera läs- och skrivsvårigheter bland barn och ungdomar i allmänhet och för elever inom grundsärskolan i synnerhet.
Hur projektet ska genomföras?
Studien kommer att ha en single-subject-design där enskilda elevers utveckling följs noggrant över tid. Eleverna kommer under en termin att få lära sig att lyssna på och producera text med assisterande teknik. Det handlar om att analysera hur assisterande teknik fungerar för varje enskild elev. Även om utvecklingen kanske inte är så stor för någon elev kan den assisterande tekniken vara betydelsefull.
Projektgrupp
Linda Fälth (projektledare), docent i pedagogik, Institutionen för pedagogik och lärande, Linnéuniversitetet
Heidi Selenius, lektor i specialpedagogik, Specialpedagogisk institutionen, Stockholms universitet samt lektor, Institutionen för psykologi, Linnéuniversitetet
Idor Svensson, professor i psykologi, Institutionen för psykologi, Linnéuniversitetet
Staffan Nilson, universitetslektor, Avdelningen för laboratoriemedicin, Göteborgs universitet
Projektet bygger på ett nära samarbete med lärarna på deltagande skolor i Ronneby och Gislaved. Forskare och lärare kommer tillsammans planera insatsen. Lärarna genomför insatsen med eleverna inom ramen för den ordinarie undervisningen.