Finansierade forskningsprojekt 2024 | Skolforskningsinstitutet

Finansierade forskningsprojekt 2024

Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta projekt bidrag för praktiknära skolforskning. Projekten delar på sammantaget drygt 35 miljoner kronor över en treårsperiod.

Projekt som har beviljats forskningsbidrag

Från Pestalozzi till algebramåndag – design av en skolövergripande algebrastrategi

Projektledare: Linda Ahl, Göteborgs universitet

Att utveckla elevers förståelse av politiskt ansvar genom nyhetsbevakning i ämnet samhällskunskap: en studie om skapandet av en didaktisk modell

Projektledare: Martin Jakobsson, Karlstads universitet

Matematiska problem för en berikad och differentierad undervisning

Projektledare: Helena Johansson, Mittuniversitetet

Historiebruk och progression i elevers lärande

Projektledare: Maria Johansson, Karlstads universitet

Inkluderande NO-undervisning i skolor med socioekonomiska utmaningar

Projektledare: Magnus Oskarsson, Mittuniversitetet

Historieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar – en interventionsstudie i samverkan mellan lärare och forskare

Projektledare: David Rosenlund, Malmö universitet

Utvärdering av aktiva lärandemetoder för att stärka ordförrådet hos mellanstadieelever med och utan språkstörning

Projektledare: Olof Sandgren, Lunds universitet

Värmland (Re)imagined. Platsbaserad litteratur- och historieundervisning för en hållbar framtid

Projektledare: Sofia Wijkmark, Karlstads universitet

Samtliga sökande får meddelande om beslut och yttrande via kontot i ansökningssystemet Prisma om ett par veckor.

Skolforskningsinstitutets forskningsprofil

Årets utlysning