I denna rapport sammanfattar och kommenterar vi en internationell forskningsöversikt som undersöker om olika tillägg till självständig tyst läsning (STL), det vill säga olika typer av komplement i anslutning till läsningen, kan bidra till en positiv effekt på elevers läsförmåga, motivation och läsvanor.
Tilläggen kan exempelvis vara att hjälpa eleverna att välja en bok på rätt nivå, att kontrollera att de verkligen ägnat sig åt läsning genom läsloggar, eller att eleverna får stöttning i att förstå texten genom diskussioner med läraren eller en klasskamrat.
Studierna som ingår i forskningsöversikten är nästan uteslutande gjorda i USA och eleverna i studierna går i motsvarande låg-, mellan-, högstadiet eller gymnasieskolan.
Forskningsöversiktens resultat pekar mot att sådana tillägg på kort sikt kan bidra till att elever utvecklar sin läsförmåga, särskilt för elever med risk för att utveckla lässvårigheter. Resultaten pekar dock också mot att opåkallad hjälp av läraren, det vill säga hjälp som eleven själv inte bett om, under tiden eleverna läser kan stjälpa snarare än hjälpa.
På skolforskningsportalen.se kan man läsa mer om våra forskningssammanställningar. Där finns bland annat intervjuer, artiklar och diskussionsfrågor.
Läs rapporten i fulltext.