Förtydligande | Skolforskningsinstitutet

Förtydligande

– Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Intresset för den systematiska översikten Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren är stort. I översikten sammanställs forskning som berör ett flertal områden som belyser olika aspekter av skrivundervisning. Ett av de områdena är handskriftsundervisning. Vi har uppfattat att det finns oklarheter om vad översikten säger om användning av digitala lärverktyg inom ramen för handskriftsundervisning. Därför vill vi göra ett förtydligande.

Vikten av handskriftsundervisning

Vi vill betona att ett av översiktens huvudresultat är vikten av mångsidig handskriftsundervisning. Utvecklad handskrift innebär att för hand kunna skriva läsbart och med flyt, det vill säga att kunna skriva snabbt och korrekt enligt den skriftspråkliga normen. Elever utvecklar sin handskrift genom en mångsidig handskriftundervisning, vilket innebär att med olika aktiviteter och med hjälp av olika sinnen lära sig att forma och skriva bokstäver, ord och meningar, samt att få stöd att automatisera kunskaperna för att öka skrivhastigheten. Detta framgår av översiktens inledande sammanfattning, resultatdelen (se till exempel avsnitt 4.5) och den avslutande diskussionen (se till exempel avsnitt 5.1).

Sammanfattningsvis visar översikten Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren tydligt vikten av att elever utvecklar kunskaper i att skriva för hand. Översikten ska alltså inte ses som ett argument för en digitaliserad undervisning på bekostnad av undervisning med penna och papper.

Vad vi menar med digitala lärverktyg i översiktens resultat

I översikten används begreppet ”digitala lärverktyg” i bred bemärkelse, utan att det preciseras vilken typ av digitalt verktyg som avses. Det kan därmed riskera att tolkas på ett sätt som inte är avsett. Inom ramen för översiktens resultat om handskriftsundervisning skriver vi att digitala lärverktyg kan användas som ett stöd för elevernas bokstavsskrivande. Här vill vi förtydliga att det handlar om en digital penna som komplement till undervisning med penna och papper, och inte om tangentbordsundervisning. Studien av Bonneton-Botté m.fl. (2020) där undervisning med den digitala pennan undersöks beskrivs i avsnitt 4.5.3 s. 50–51. Som vi skriver ovan visar dock översiktens samlade resultat på betydelsen av mångsidig handskriftsundervisning. Digitala lärverktyg är ett mångfacetterat begrepp som kan användas för att beskriva allt från digitala pennor för att forma bokstäver på en skrivplatta, till att använda tangentbord.

Förtydligande formulering i hänvisning till tidigare forskning

I översiktens diskussionskapitel (avsnitt 5.6), liksom i ett avsnitt om tidigare forskningssammanställningar (avsnitt 2.2.3), hänvisar vi till en översikt av Wollscheid m.fl. (2016). Översikten av Wollscheid m.fl. syftar till att granska internationella studier som undersökt hur skrivsätt – penna och papper jämfört med digitalt skrivande på tangentbord eller skrivplatta – påverkar skrivkunskaper i den tidiga skrivutvecklingen. Översikten visar att det finns resultat som pekar i båda riktningar (fördel för handskrift i vissa studier, och fördel för tangentbord i andra studier), men att det inte finns fog för att säga att man bör byta ut handskriftsundervisning mot tangentbord i den tidiga skrivundervisningen. I översikten skriver vi att Wollscheid m.fl. betonar balansen mellan att lära sig att skriva med penna och papper och med stöd av digitala lärverktyg. En tydligare formulering skulle ha varit att välja samma uttryck som författarna gör: ”å ena sidan, å andra sidan”.

Vi har modifierat pdf-versionen av översikten i enlighet med dessa förtydliganden.