![]() Informationsblad historisk förståelse (pdf) |
![]() Sammanfattning historisk förståelse (pdf) |
![]() Historisk förståelse (pdf) |
Bilaga 1. Litteratursökning historisk förståelse (pdf)
Bilaga 2. Kvalitetsbedömning historisk förståelse (pdf)
Beställ en tryckt forskningssammanställning kostnadsfritt längst ner på denna sida.
Syftet med denna systematiska översikt är att visa på möjligheter för lärare på högstadiet och i gymnasieskolan att stödja elevers utveckling av historisk förståelse, och att ge exempel på hur man kan hantera de utmaningar som finns.
Översikten svarar på frågeställningen:
- Hur kan elevers historiska förståelse utvecklas i samspel med lärare i konkreta undervisningssituationer?
Historisk förståelse handlar inte primärt om innehållet i historiska kunskaper – så kallade referenskunskaper om händelser, personer och förändringsprocesser – utan om en förmåga att förhålla sig till och analysera sådana kunskaper.
Metoder och arbetssätt som kan främja historisk förståelse
Studierna i översikten innehåller klassrumsobservationer av undervisningssituationer där samspelet mellan lärare och elever är centralt. I översikten lyfter vi fram resultat som visar på interaktionens betydelse för elevers lärande av historisk förståelse. Vi tar upp utmaningar som kan uppstå i undervisningen, och visar på möjligheter för lärare att hantera dessa utmaningar, i syfte att utveckla elevers historiska förståelse.
I sammanställningen av studiernas resultat diskuterar vi historisk förståelse som lärandemål utifrån tre perspektiv som på olika sätt bidrar med kunskap om att lära ut historisk förståelse:
- Att göra historien begriplig.
- Metoder i undervisningen – historiska källor i fokus.
- Att iscensätta undervisning.
I vår sammanställning av studiernas resultat tar vi fasta på hur centrala analytiska utgångspunkter och begrepp används i undervisningen. Vi undersöker vilken förståelse som framträder i elevernas aktiviteter, och diskuterar metoder och arbetssätt som lärare använder för att främja elevers historiska förståelse. Vi diskuterar också hur krockar mellan olika målsättningar med ämnet påverkar historisk förståelse som lärandemål.
Projektgrupp
Externa forskare
Bengt Sandin, professor emeritus, Tema Barn, Linköpings universitet och docent i historia vid Lunds universitet
Joakim Wendell, fil.dr, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet
Från Skolforskningsinstitutet
Alf Sjöblom, fil.dr (projektledare)
Karolina Fredriksson, fil.dr (biträdande projektledare)
Lisa Jonsson (informationsspecialist)
Catarina Melin (projektassistent)
Diskussionsfrågor
På Skolforskningsportalen finns bland annat diskussionsfrågor som är tänkta att ge arbetslaget stöd i att skapa förståelse för kartläggningens resultat i relation till den egna undervisningspraktiken.
Beställ
Beställ din översikt som en tryckt bok kostnadsfritt via länken nedan. Om du behöver fler än 9 ex, mejla din beställning till info@skolfi.se.
Historisk förståelse – undervisning i historia på högstadiet och i gymnasieskolan