Beställ en tryckt forskningssammanställning kostnadsfritt längst ner på denna sida.
Syfte och frågeställning
Religionskunskap ger elever möjlighet att möta, lära sig om och förstå olika religioner och livsåskådningar – men undervisningen kan också väcka starka känslor. Den här översikten sammanfattar forskning om hur lärare kan hantera kontroversiella frågor i religionskunskap och vad som påverkar elevernas lärande.
De frågor som forskningssammanställningen fördjupar sig i är:
Vilka didaktiska handlingsalternativ har lärare för att hantera kontroversiella frågor i religionskunskapsundervisningen?
Hur påverkar lärares didaktiska vägval elevers förståelse för kontroversiella frågor?
Resultat
Att undervisa om kontroversiella frågor är både nödvändigt och utvecklande. Lärare som vågar ta upp svåra ämnen bidrar till att elever blir bättre rustade att förstå sin samtid och delta i demokratiska samtal. Skolans uppdrag är inte att undvika konflikter – utan att ge elever verktyg att hantera dem på ett respektfullt och reflekterat sätt.
Projektgrupp
Externa forskare
Karin K. Flensner, fil.dr, docent i utbildningsvetenskap, Högskolan Väst
Marie Steine von der Lippe, fil.dr, professor i religionsvetenskap, Universitetet i Bergen, Norge
Från Skolforskningsinstitutet
Pontus Wallin, fil.dr (projektledare)
Jenny Morales Ruiz, fil.dr (biträdande projektledare t.o.m. maj 2025)
Anna Wrammert, fil.dr (biträdande projektledare fr.o.m. maj 2025)
Lisa Jonsson (informationsspecialist)
Catarina Melin (projektassistent)
Frågor och svar
På Skolforskningsportalen svarar projektledaren på några frågor om forskningssammanställningen. På Skolforskningsportalen hittar du också diskussionsfrågor, tips från lärare och en faktaruta om översikten.
Beställ
Beställ din översikt som en tryckt bok kostnadsfritt via länken nedan. Om du behöver fler än 9 ex, mejla din beställning till info@skolfi.se.
Kontroversiella frågor i religionskunskap – lärares handlingsalternativ i undervisningen.