Informationsblad (pdf) |
Sammanfattning (pdf) |
Fulltext (pdf) |
Bilaga 1. Litteratursökning
Bilaga 2. Redovisning av studiernas forskningsmetoder och kunskapsbidrag
Bilaga 3. Länkar till de studier som är publicerade med öppen tillgång (open access)
Beställ en tryckt forskningssammanställning kostnadsfritt längst ner på denna sida.
Denna systematiska kartläggning svarar på frågeställningen:
Vad kännetecknar undervisning i samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) där elever får möta och använda både kunskaper och värderingar?
De huvudsakliga resultaten
Kartläggningens huvudresultat består av kategorier som har skapats på grundval av det undervisningsinnehåll som beskrivs i studierna samt de syften och undervisningsmål som framträder. Kategorierna representerar de didaktiska val som adresseras i forskningen om SNI i undervisningen. För att erbjuda en utökad förståelse erbjuds för varje kategori även korta sammanfattningar av innehåll från en eller två av kartläggningens ingående studier.
Den övergripande frågan besvaras utifrån de tre didaktiska frågorna:
- Vad undervisar man om – vilka SNI adresseras?
- Hur är undervisningen utformad – vilka metoder och arbetssätt används?
- Vilka mål och syften framträder i den undervisning som har studerats?
För att definiera SNI har vi använt fyra kriterier:
- Frågan är relevant för samhällsutvecklingen.
- Frågan är ämnesövergripande och komplex, det vill säga att olika aspekter och tänkbara ställningstaganden att resonera om hänger samman på ett svåröverskådligt sätt.
- Naturvetenskapliga kunskaper har en central betydelse för de resonemang som kan föras om frågan.
- Etiska perspektiv och värderingar är relevanta för frågan, hur man kan resonera om och göra ställningstaganden i relation till denna.
Kartläggningen omfattar 157 studier som är publicerade i vetenskapliga tidskrifter under åren 1997–2021 och har genomförts med elever i ett 30-tal länder. Ungefär en femtedel av studierna är gjorda i Sverige, men alla studiers undervisningsinnehåll stämmer väl överens med det uppdrag som framhålls i de svenska läroplanerna.
Projektgrupp
Externa forskare
Niklas Gericke, professor, Institutionen för miljö- och livsvetenskaper, Karlstads universitet
Per Högström, universitetslektor, Akademin för lärande, humaniora och samhälle, Högskolan i Halmstad
Från Skolforskningsinstitutet
Johan Wallin, fil.dr (projektledare)
Eva Bergman (biträdande projektledare och informationsspecialist)
Catarina Melin (projektassistent)
Diskussionsfrågor
På Skolforskningsportalen finns bland annat diskussionsfrågor som är tänkta att ge arbetslaget stöd i att skapa förståelse för kartläggningens resultat i relation till den egna undervisningspraktiken.
Beställ
Beställ din översikt som en tryckt bok kostnadsfritt via länken nedan. Om du behöver fler än 9 ex, mejla din beställning till info@skolfi.se.
Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) – en kartläggning av undervisningsmöjligheter
Vetenskaplig artikel
Skolforskningsinstitutets studie Teaching Socioscientific Issues: A Systematic Review har publicerats i den högt rankade tidskriften Science & Education. Studien, som har gjorts av Per Högström, Niklas Gericke, Johan Wallin och Eva Bergman, är en vidareutveckling av institutets systematiska kartläggning Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll.
För mer information
Mejla din fråga till: info@skolfi.se