Forskartorget
På torsdag 26 september kl. 11.35–11.50 medverkar vi med ett program om aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen. Då presenterar vi forskning som visar att såväl flickor som pojkar stimuleras och utvecklas av undervisning som planeras och genomförs utifrån ett aktivt och medvetet jämställdhetsarbete.
Vad är Skolgården?
Skolgården är ett samarbete mellan Sveriges skolmyndigheter. Besök oss i monter C04:32 och ta del av samtal och seminarier på Bokmässan i Göteborg 26–29 september.
På Skolgården samlas vi för att diskutera, inspirera och sprida kunskap samt forskningsresultat. På Bokmässan kommer du att hitta följande myndigheter i montern: Sameskolstyrelsen, Skolforskningsinstitutet, Skolinspektionen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Gemensamt för skolmyndigheterna är att bidra till goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande samt till förbättrade kunskapsresultat för elever.
Välkommen att besöka Sveriges fem skolmyndigheter på Skolgården, vår gemensamma mötesplats där vi lyfter aktuella frågor, resultat och reflektioner från våra respektive verksamheter.
Invigning av Skolgården
Torsdag 26 september kl. 10.00
Välkommen till invigningen av Skolgården. Våra fem myndighetschefer finns på plats och kommer att tala om främjande av läsning och vikten av samverkan för att eleverna ska få en bra utbildning.
Skolforskningsinstitutets seminarier och samtal på Skolgården
Torsdag 26 september, kl. 11.00–11.20
Undervisning på vetenskaplig grund – hur gör vi?
Hur kan jag som lärare ta hjälp och stöd i forskningssammanställningar för att planera, genomföra och utvärdera god undervisning? Skolforskningsinstitutet beskriver och berättar hur du kan vidareutveckla arbetet med att undervisa på vetenskaplig grund.
Medverkande: Christina Månberg, direktör, och Karolina Fredriksson Erson, forskare och projektledare, båda vid Skolforskningsinstitutet
Arrangör: Skolforskningsinstitutet
Torsdag 26 september, kl. 14.40–15.00
Hur kan skolor lyckas med demokratiuppdraget?
Utifrån resultaten i den internationella kunskapsmätningen ICCS 2022 har åttondeklassare i Sverige mycket goda kunskaper i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor. Men det finns orosmoln som gör att skolor behöver fortsätta utveckla sitt demokratistärkande arbete.
Att lyfta och hantera kontroversiella frågor är viktigt för att utveckla elevernas demokratiska kompetens. Skolinspektionen har granskat hur skolor arbetar för att stärka elevernas demokratiska kompetens i hanteringen av frågor som kan vara kontroversiella i undervisningen.
Skolforskningsinstitutets rapport Demokratistärkande undervisning sammanfattar vad den senaste och samlade forskningen säger om demokratistärkande undervisning. Nyligen har Skolverket och Forum för levande historia tagit fram Demokratistegen som är en modell för att stärka och utveckla skolors och folkhögskolors arbete med demokrati och mänskliga rättigheter.
Medverkande: Mikael Persson, professor, Göteborgs universitet, Hugo Wester, undervisningsråd, Skolverket och Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör. Moderator: Agnes Gidlund, pressansvarig, Skolinspektionen
Arrangör: Skolforskningsinstitutet, Skolinspektionen och Skolverket
Fredag 27 september, kl. 12.45–13.05
Jämställdhet i fokus
Det finns fortfarande skillnader mellan flickor och pojkar vad gäller skolresultat och studie- och yrkesval. Det finns därför behov av att stärka jämställdhetsarbetet i skolan. Vi samtalar om hur lärare kan arbeta för att öka elevers kunskaper om jämställdhetsfrågor, och skapa jämställda möjligheter och villkor för alla elever.
Medverkande: Ilana Manneh, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet, och Annika Lindgren, undervisningsråd, Skolverket.
Arrangör: Skolforskningsinstitutet och Skolverket
Fredag 27 september, kl. 13.30–13.50
Hur ska man veta vad forskningen säger?
Forskningen erbjuder inga slutgiltiga sanningar och kan ofta säga flera saker samtidigt, men den vetenskapliga kunskapen kan bidra med värdefulla insikter om undervisning och lärande. Det krävs dock att man kan väga och värdera olika resultat och slutsatser, att man har en förståelse för vad forskning är. Denna typ av allmänbildning om forskning kallas ibland för forskningslitteracitet.
Tillsammans med en rektor inom förskolan diskuterar vi hur man kan uppnå en analytisk kultur som skapar engagemang hos professionen.
Medverkande: Edita Sabanovic, rektor, Jönköping, och Anna Hedman, forskningsredaktör och kommunikatör, Skolforskningsinstitutet
Arrangör: Skolforskningsinstitutet
Lördag 28 september, kl. 12.45–13.05
Läxor och likvärdighet
Debatten om läxor vittnar om starka åsikter där vissa förespråkar att läxor ska användas i stor utsträckning och andra vill avskaffa läxan. Vi ska prata om forskning om likvärdiga möjligheter att göra läxor, utifrån exempelvis elevernas hemförhållande och föräldrars utbildningsnivå. Vi pratar också om att läxor kan bidra till stress och oro hos eleverna, om deras hälsa och ohälsa och att förutsättningarna för läxor ser väldigt olika ut.
Medverkande: Lilian Helgason, ordförande, Sveriges Elevråd, och Alva Appelgren, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet
Arrangör: Skolforskningsinstitutet
Söndag 29 september kl. 10.00–10.20
Studiero i klassrummet
Bristande studiero i svenska skolor uppmärksammas brett. Arbetet med att främja studiero är en del av att skapa förutsättningar för elevers utveckling och lärande och är en integrerad del av att vara lärare. Lärares ledarskap har stor betydelse för lärandemiljön. Studiero är ett utvecklingsområde i många skolor och vi ska prata om forskning om hur lärare kan arbeta för att främja elevers studiero i klassrummet.
Medverkande: Liza Torell och Helen Nyrud, mellanstadielärare, och Alva Appelgren, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet
Arrangör: Skolforskningsinstitutet
Skolmyndigheternas program
De övriga skolmyndigheterna presenterar monterprogram på sina webbplatser: