Finansierade forskningsprojekt 2025

Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta projekt bidrag för praktiknära skolforskning. Projekten får dela på sammantaget drygt 35 miljoner kronor över en treårsperiod.

Projekt som har beviljats forskningsbidrag

Fysisk aktivitet som stöd för lärande och psykisk hälsa för elever i resursskolor – en praktiknära studie i samverkan med skolor
Projektledare: Susanne Andermo, Karolinska Institutet

Förstå, påverka och förändra: Ekonomiundervisning för framtidens medborgare
Projektledare: Mattias Björklund, Stockholms universitet

Kollektiva reflektioner kring multiplikativa relationer (KROM) – ett förebyggande perspektiv i de tidiga skolåren
Projektledare: Helena Eriksson, Stockholms universitet

Vilja välja läsning. Kompletterande läsundervisning för fler fritidsläsande elever
Projektledare: Anna Martín-Bylund, Linköpings universitet

Evidensbaserad läsundervisning under de första skolåren
Projektledare: Camilla Nilvius, Linnéuniversitetet

Implementering av samundervisning i Sverige: Klassrumsbaserad samverkan mellan klasslärare och speciallärare för att främja elevers lärande och delaktighet
Projektledare: David Paulsrud, Uppsala universitet

Kritiskt medborgarkunnande: tillit och demokrati i samhällskunskapsundervisning på yrkes- och högskoleförberedande program
Projektledare: Johan Sandahl, Stockholms universitet

Svenska i vardagen: en intervention på sfi (SIV)
Projektledare: Frida Splendido, Lunds universitet

Vid årets utlysning inkom totalt 79 ansökningar.

Läs om vår forskningsprofil.