Muntlig kommunikation i moderna språk | Skolforskningsinstitutet

Muntlig kommunikation i moderna språk

– lärares undervisning

Beställ en tryckt forskningssammanställning kostnadsfritt längst ner på denna sida.


Det finns många fördelar med att lära sig flera språk. Att kunna kommunicera på olika språk innebär att man kan ta del av olika perspektiv på omvärlden, och förbättrar elevernas framtida utbildnings- och anställningsmöjligheter. För att behärska ett språk måste man kunna kommunicera – såväl muntligt som skriftligt. I översikten definierar vi muntlig kommunikation som interaktion, dialog eller samtal.

Översikten har som övergripande syfte att ge lärare i ämnet moderna språk vetenskapligt stöd för att undervisa i muntlig kommunikation. Den fråga som översikten besvarar är:

Vad kännetecknar undervisning som främjar elevers muntliga kommunikation på ett främmande språk?

Resultat

Översiktsresultaten visar att undervisningen som främjar muntlig kommunikation kännetecknas av:

  • Spontana och verklighetsnära samtal.
  • Återkoppling i klassrummet.

Fokus på det kommunikativa budskapet

Resultaten visar att språkutvecklingen verkar gynnas av undervisning med fokus på det kommunikativa innehållet, där läraren utformar undervisning som ger upphov till vardagsnära spontana talsituationer i klassrummet. I översikten ges undervisningsnära exempel från studierna där uppgifterna syftar till att eleverna ska prata enbart på målspråket.

Resultaten pekar också på betydelsen av lärares återkoppling och hur den kan föra elevers muntliga kommunikation framåt. Två typer av av återkoppling diskuteras: 1. omformuleringar, och 2. uppmaningar till rättning. Genom sin återkoppling kan lärare uppmuntra eleverna att tala på målspråket. Återkopplingen kan bidra dra till att samtalet flyter på, antingen genom att eleven rättar sig själv och samtalet fortgår, eller genom att läraren rättar men inte lägger någon direkt vikt vid felsägningen utan låter samtalet fortsätta.

Projektgrupp

Externa forskare

Berit Aronsson, fil.dr, universitetslektor, Umeå universitet

Rakel Österberg, fil.dr, universitetslektor, Stockholms universitet

Från Skolforskningsinstitutet

Alva Appelgren, fil.dr, projektledare

Elín Hafsteinsdóttir, fil.dr, biträdande projektledare

Lisa Jonsson, informationsspecialist

Catarina Melin, projektassistent

Frågor och svar

På Skolforskningsportalen svarar projektledaren på några frågor om muntlig kommunikation i moderna språk. På Skolforskningsportalen hittar du också diskussionsfrågor, tips från lärare och en faktaruta om översikten.

Beställ

Beställ din översikt som en tryckt bok kostnadsfritt via länken nedan. Om du behöver fler än 9 ex, mejla din beställning till info@skolfi.se.

Muntlig kommunikation i moderna språk – lärares undervisning

För mer information, kontakta