Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren | Skolforskningsinstitutet

Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Beställ en tryckt forskningssammanställning kostnadsfritt längst ner på denna sida.


Att skriva är centralt för att nå skolans mål, liksom för den egna identitetsutvecklingen och för att på sikt kunna delta i arbetsliv och samhälle. 

Översiktens syfte är att sammanställa forskning som visar hur lärare och andra verksamma i de tidigaste skolåren kan utforma och genomföra undervisning som främjar elevers skrivutveckling, i helklass eller i mindre grupper. Översikten svarar på frågeställningarna:

  1. Vilka undervisningsmetoder och arbetssätt ger goda resultat avseende skrivutveckling för elever i årskurs F–3?
  2. Vilka av dessa undervisningsmetoder visar sig vara särskilt betydelsefulla för elever som behöver mer stöd än det som ges i den ordinarie undervisningen? 

I översikten ingår 34 studier, såväl interventions- som observationsstudier, från Sverige och andra länder.

Balanserad skrivundervisning

Översikten lyfter fram vikten av att skrivundervisningen genomsyras av ett helhetstänkande, där texters syfte, mottagarperspektiv och språkliga uttryck samspelar. Resultaten redovisas i fem övergripande kategorier:

  • Samtal om text. 
  • Explicit skrivstrategiundervisning. 
  • Meningsfulla kontexter. 
  • Explicit stavningsundervisning. 
  • Mångsidig handskriftsundervisning. 

Undervisningen i studierna som ingår i översikten stöttar olika aspekter av elevernas skrivutveckling, i fasen efter att elever har knäckt den alfabetiska koden. Från kunskaper om textens övergripande struktur och hur den kommunicerar med en mottagare, till kunskaper i att stava samt att skriva för hand och med interpunktion. Det finns ett starkt stöd i forskningen för betydelsen av explicit skrivstrategiundervisning samt explicit stavningsundervisning och mångsidig handskriftsundervisning.

Elever i behov av stöd

Översikten visar att alla elever behöver en balanserad skrivundervisning där olika aspekter av textskrivande adresseras. Resultaten visar dock att elever i behov av stöd kan behöva intensifierad undervisning, och att explicit undervisning är särskilt betydelsefull. Undervisningen för elever i behov av stöd ska dock inte enbart fokusera på grundläggande färdighetsträning. 

Översikten visar att explicit undervisning i stavning, ordförståelse och grammatik är viktigt för elever i behov av stöd. Det finns en särskild potential i lekfull dramatisering, som ett sätt att konkretisera och skapa förståelse för texters framställning och mottagarperspektiv.

Projektgrupp

Externa forskare

Åsa af Geijerstam, docent, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet
Jenny Magnusson, docent, Institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola

Från Skolforskningsinstitutet

Eva Bergman (projektledare juli 2023–oktober 2024 och biträdande projektledare februari 2023–juni 2023)
Karolina Fredriksson Erson, fil.dr (biträdande projektledare juli 2023–oktober 2024)
Johan Wallin, fil.dr (projektledare februari 2023–juni 2023)
Eva Bergman (informationsspecialist februari 2023–juni 2023)
Catarina Melin (projektassistent)

Frågor och svar

Skolforskningsportalen svarar projektledaren på några frågor om skrivundervisning i de allra tidigaste skolåren. På Skolforskningsportalen hittar du också diskussionsfrågor, tips från lärare och en faktaruta om översikten.

Beställ

Beställ din översikt som en tryckt bok kostnadsfritt via länken nedan. Om du behöver fler än 9 ex, mejla din beställning till info@skolfi.se.

Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

För mer information, kontakta

utredare/informationsspecialist