Teknikutvecklingsprocessen | Skolforskningsinstitutet

Teknikutvecklingsprocessen

– lärande i grund- och gymnasieskolans teknikundervisning

Beställ en tryckt forskningssammanställning kostnadsfritt längst ner på denna sida.


I översikten sammanställs forskning som analyserar under­visning och lärande i och om teknikutvecklingsprocessen. Studierna som ingår täcker alla stadier, men det är flest från motsvarande årskurs 4–6 och från förskoleklass till årskurs 3.

Teknikutvecklingsprocessen är en central del i teknikämnet och innefattar enligt Lgr22 identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Processen innehåller moment som systematiskt tänkande, utforskande, idégenerering och beslutsfattande. Dessutom behöver undervisningen kunna innefatta hur processen ser ut i sin helhet, med en iterativ process där man prövar och omprövar tekniska lösningar.

Syfte och frågeställning

Syftet med översikten att ge ökad kunskap om vad i undervisningen som kan skapa möjligheter för elevers lärande i och om teknikutvecklingsprocessen, och på så sätt bidra till förutsättningarna för att undervisa om den på vetenskaplig grund. Översikten svarar på fråge­­ställningen:

Hur kan lärare utforma undervisning i teknik för att skapa möjligheter för elevers lärande i och om teknikutvecklingsprocessen?

Resultat

De samlade resultaten ger en bild av en gemensam förståelse av kärnan i själva undervisningsinnehållet. Oavsett om studien har fokuserat på hela teknikutvecklingsprocessen eller vissa delar av den så är det tydligt att både forskarna och de undervisande lärarna ser lärande om själva processen som central.

Översiktens resultat har kategoriserats enligt tre teman som på olika sätt handlar om att skapa möjligheter för lärande. Beskrivningar från studierna används för att exemplifiera och belysa de tre temana. Det första temat fokuserar på den itera­tiva processen och att främja en helhetsförståelse. Det andra temat handlar om inram­ning och utformning av uppgiften. Det tredje temat belyser kommunikation och interaktion i grupparbeten.

Projektgrupp

Externa forskare

Susanne Engström, lektor, KTH

Karin Stolpe, lektor, Linköpings universitet

Från Skolforskningsinstitutet

Elín Hafsteinsdóttir, fil.dr, projektledare

Linnéa Öberg, fil.dr, biträdande projektledare

Lisa Jonsson, informationsspecialist

Catarina Melin, projektassistent

Frågor och svar

På Skolforskningsportalen svarar projektledaren på några frågor om teknikutvecklingsprocessen. På Skolforskningsportalen hittar du också diskussionsfrågor, tips från lärare och en faktaruta om översikten.

Beställ

Beställ din översikt som en tryckt bok kostnadsfritt via länken nedan. Om du behöver fler än 9 ex, mejla din beställning till info@skolfi.se.

Teknikutvecklingsprocessen – lärande i grund- och gymnasieskolans teknikundervisning

För mer information