Undervisning av matematisk kommunikation
Kommunikation i matematik, till exempel den skriftliga redovisningen av matematisk problemlösning, kan vara svår för elever på i stort sett alla nivåer i skolsystemet. Projektet kommer att utarbeta verktyg och undervisningsmodeller som kan öka elevers förmåga att uttrycka sig säkert i matematisk kommunikation.
Projektledare: Ola Helenius, fil.dr, Göteborgs universitet
Gruppdiskussioners effekt på elevers lärande i matematik och naturvetenskap
Gruppdiskussioner är ett vanligt arbetssätt inom undervisning. Ofta fokuseras dock elevers sociala förmågor. I det här projektet undersöks om, och i så fall på vilket sätt, gruppdiskussioner kan bidra till att förbättra elevernas innehållsliga lärande inom matematik och naturvetenskap.
Projektledare: Åke Ingerman, professor, Göteborgs universitet
GÄCKA – generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik i samhällskunskap, historia, biologi, psykologi och fotografisk bild
Projektet ska studera hur undervisning i praktiken, till exempel olika arbetssätt, kan stimulera hur elever kan bli bättre på att kritiskt och konstruktivt hantera digital information.
Projektledare: Thomas Nygren, docent, Uppsala universitet
Hur kan samspel mellan språk, symboler, bilder och animeringar stötta elevers lärande av matematiska begrepp?
För att klargöra hur utformning av läromedel kan stötta levers lärande kommer två centrala delar av matematikundervisningen att undersökas: elevers arbete med läromedel samt användningen av olika teckensystem.
Projektledare: Magnus Österholm, professor, Mittuniversitetet