En, två, tre, va’ betyder de’? – Toddlares taluppfattning och hur man grundlägger räknefärdigheter i förskolan
Målet med projektet DUTTA är att fördjupa kunskaperna om hur barn lär sig förstå och använda tal och räkneord. DUTTA står för DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande Aritmetikfärdigheter.
Projektledare: Camilla Björklund, professor, Göteborgs universitet
21 århundradets läskompetenser för 21 århundradets Sverige
I dagens samhälle ställs det allt högre krav på att hantera texter av olika svårighetsgrad på engelska. Nationella satsningar har gjorts på läsundervisning och läsning kopplat till texter på svenska, men lite uppmärksamhet har ännu ägnats åt läsning på engelska. Forskningsprojektet har som mål att stärka ungas förmågor att hantera avancerad läsning på engelska.
Projektledare: Marie Nordlund, universitetslektor, Luleå tekniska universitet
Se eller räkna? Elevers räknestrategier i addition och subtraktion med tiotalsövergång
En ny idé om vad som gör skillnad: i projektet undersöker vi en teoretisk ide om hur elever i årskurs 1 förstår och utvecklar kunskap om addition och subtraktion med tiotalsövergång.
Projektledare: Angelika Kullberg, docent, Göteborgs universitet
Hur lära sig att tänka kritiskt i samhällskunskap?
Vi befinner oss just nu i en samhällssituation där frågor kring demokrati och mänskliga rättigheter står högt upp på dagordningen. För att hantera denna typ av frågor är det avgörande att individen utvecklar sin förmåga att tänka kritiskt.
Projektledare: Kristoffer Larsson, fil.dr, Göteborgs universitet
Undervisning för och lärande av handlingskompetens i utbildning om antibiotikaresistens
Antibiotikaresistens är ett växande folkhälsoproblem både i Sverige och i övriga världen. För att vända den negativa trenden krävs åtgärder och i denna fråga är utbildning av avgörande betydelse. Både FN och WHO har uppmärksammat att effektiv utbildning om antibiotikaresistens har högsta prioritet för ett hållbart samhälle.
Projektledare: Eva Lundqvist, docent, Uppsala universitet
Att skärpa den etiska blicken och rösten
Ett av de mest framskrivna uppdragen i svensk läroplan handlar om utveckling av elevers etiska förmåga. I det här projektet ska man pröva en modell för en skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter på tre skolor.
Projektledare: Christina Osbeck, docent, Göteborgs universitet
Lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd
En god kvalitet i förskolans verksamhet verkar förebyggande och skyddande för alla barns möjlighet till utveckling och lärande i lek- och språksituationer.
Projektledare: Eva Siljehag, fil.dr, Stockholms universitet